fredag 14 augusti 2009

Förändrad?

Man tror ju att man ser likadan ut som man gjorde i tonåren. Visst man inser att rynkorna är fler och att alla delar inte är lika fasta som för 20 år sedan, men man tror att man är sig lik.
Fel, fel, fel tydligen...
I vår sommarstuga hänger ett foto på mig som 17-åring. Skolfotot från andra året på gymnasiet. En ung, rynkfri mig, komplett med stort lockigt 80-talshår. Tittar man noga kan man även se den blå mascaran. Så stilen är lite annorlunda, men det är ju jag.
"Titta!" säger jag till barnen. "Vem tror ni det är?"
När alla tre tittar helt oförstående och oigenkännande på bilden och skakar på huvudet så är det bara att inse. Man är ingen ungdom längre. Vad man har ändrat sig. Det är inte bara på insidan man är en annorlunda person mot den där tonårstjejen på fotot.

2 kommentarer:

Katarina i Holon sa...

Visst är man förändrad!!

När jag precis hade kommit till kibbutzen 19 år gammal 1992 hade kibbutzen 50-årsjubuleum och några ungdomar fick i uppdrag att spela in en film om kibbutzlivet. Den handlade om en kibbutznick som träffade en volontär och huvudpersonerna var jag och maken!!

Nu spelades den ju in med vanlig film och det verkade typ omöjligt för mig att få en kopia på cd. Ända tills i tisdags när jag var där och hälsade på...

Jag hade alltså inte sett filmen på 17 år tills vi satte in den i dvdspelaren.

Vad ung jag vad, vad vacker, vilken lite röd pussmun, rosiga kinder, såklart inte en enda liten rynka!! Ung röst, ung kropp....det var svårt att känna igen mig själv!

annai sa...

Katarina: Men åh vad roligt det måste ha varit att titta på. Vad bra att du fått en kopia nu!
Javisst, rösten ändras ju också, från en klar ren flickstämma till rosslig medelålders kvinna, hihi.