fredag 19 juni 2009

Midsommar?

Jag är en dålig svensk. Jag är en ganska bra trevlig människa, men en dålig svensk.
I morse när jag höll på att få ungarna klara för skolan fick jag ett SMS från Sverige med en Glad Midsommarhälsning. "Jaha, är det midsommar? Ja just det." tänkte jag.
Jag vet att man som svensk bosatt utomlands ska bli nostalgisk och tårögd och längta hem till sill och nubbe och den gamla, fria, fjällhöga Norden när det är midsommar, men jag gör inte det.
Man ska tända en brasa i trädgården på Valborgsmässoafton och organisera barnen i ett luciatåg på morgonen den 13:e december och klä ut dem till påskkärringar på skärtorsdagen. Men jag gör inte det heller. Det skulle kännas väldigt onaturligt.
Jag har bara lyckliga, trevliga minnen från min barndoms midsomrar, Valborgsmässor och luciafirande så ickefirandet av dessa högtider är inte någon protest eller revolt från min sida. Men det är just barndomsminnen jag har. Eftersom jag levt mitt vuxna liv "utomlands" har behovet och känslan för dessa svenskaste av svenska fester och högtider runnit ut i sanden. Det låter kanske trist och konstigt, men det är faktiskt inget jag sörjer eller saknar.
Men jag kan i alla fall önska er alla en Glad Varm Solig Midsommar, var ni än befinner er i världen!

4 kommentarer:

Katarina i Holon sa...

Jag är som du, jag firar inga svenska högtider alls förutom att jag ibland gör lite mat som passar just för den högtiden. Semlor, våfflor, jansson osv...men det är bara för att jag är ett matvrak!! :-)

annai sa...

Katarina: Mmmm, jag såg korten på dina semlor!!! Farligt goda såg de ut. Janssons frestelse däremot kan jag vara utan...
Kram

PEC sa...

Vi firar ibland midsommar men det är mest en anledning att ha fest
:-) Det är inte förrän några år tillbaka vi anordnat midsommar fester för våra amerikanska vänner. Vi firar annars inte de svenska högtiderna förrutom julen. Lucia skulle jag inte våga fira, tänk om jag skulle klä ut pojkarna i sjärngosse kläder och strut på huvudet så kanske de tror att vi är en del av KKK. Mina barn har äntligen slutat skolan så nu är det sommarlov för våran del. Kram till dig,

annai sa...

Petra: *ASG* Ja, stjärngosseutstyrseln kanske skulle kunna förvirra folk i USA.
Härligt med sommarlov! Här har vi en dryg vecka kvar. Barnen slutar den 30:e juni.
Kram