torsdag 25 juni 2009

Priser

Igår slog det mig igen. Jag är så otroligt icke-prismedveten. Jag sprang in i affären för att plocka upp ett par tre saker och tog ut pengar i bankomaten innan. 40€ täcker det säkert tänkte jag. Det kostade 11€. Jag hade nog inte reagerat om kassörskan sagt 25€.
Jag borde verkligen skärpa mig. Jag är rätt ok vad gäller priser på stora saker. Jag vet ungefär vad hus, bilar och kläder borde kosta. Men vad gäller matvaror är jag urkass. Jag har faktiskt blivit bättre sedan jag blev "kuvad hemmafru" (se inlägget nedan!). Jag vet vad en liter mjölk kostar nu, hade du frågat mig för fem år sedan hade jag gissat, men det finns definitivt utrymme för förbättring.
Jag har alltid var oekonomisk. Jag minns när jag och min bästa vän bodde i Paris och min kompis pappa sa till oss att det var grundläggande fel att se hyran som en oförutsedd utgift. Den ska liksom betalas varje månad. Vi förstod inte alls. Vi bodde ju i Paris. Staden fullkomligen skrek till oss att gå ut och spendera varenda centime vi tjänade på restaurant- och disco- och barbesök!
Riktigt så tokig är jag inte nu. Jag är trots allt en mogen, ansvarsfull trebarnsmamma. Så jag borde kanske bli vuxen och prismedveten och kolla kvitton och prislappar lite bättre.
Men jag tänker inte bli en sådan där människa som vet vad allting kostar, men inte vad något är värt. Jag vet att ibland måste det få kosta för att det ska smaka. Det måste ju gå att hitta en balans?!

2 kommentarer:

Svensk chekchouka sa...

du är sâ klok min vän. jag skrattar fortf ât pappas kommentar...

annai sa...

SC: Ja, jag gillar den kommentaren. Och vi tyckte väl i det närmaste att det var orättvist att vi skulle behöva betala hyra. Vi hade ju så mycket andra utgifter. Fniss.