torsdag 10 september 2009

Beväpnad och farlig

Alla kan inte älska alla. Jag älskar inte katter. Definitivt inte. En del människor tittar på en som om man skulle ha sagt att man äter små barn, när man säger att man inte tycker om katter. Katter som är "så viga och mjuka och självständiga och har sådana fantastiska personligheter..." De gör ingenting för mig. Jag begriper mig inte på dem och jag gillar dem inte.
Grannen har katter. Först hade de en katt. En katt som var ute och roade sig på nätterna. Nu har de fem katter.
Så fort jag öppnar dörren försöker de smita in. När jag ska iväg på morgonen kommer en av dem alltid fram från under bilen. De är överallt och de driver mig till vansinne. Jag tycker om hundar men det ingår inte i mina planer att skaffa en just nu, bara för att skrämma iväg katterna. Och en sak är säker. Om jag hade en hund skulle jag ju definitivt inte låta den springa in till folk och irritera dem.
Idag när jag kom hem från skolan med mellantjejen smet en av katterna in i huset igen. Vi jagade ut den och sedan grep jag till vapen. Desperate times, desperate measures. Jag fyllde en av ungarnas vattenpistoler och som en galning sprang jag ut och sprutade på kattskrället som gömde sig under min bil. Hasta la vista kitty!
Jag som för ett par veckor sedan sa till barnen som lekte med vattenpistolerna här ute att man måste vara snäll mot djur och inte spruta på kattungarna för de tycker inte om vatten. Där fick man bakläxa. Jag skulle ha låtit dem hållas.
Jag tror att mamma mjau väntar tillökning igen. Jag kan faktiskt inte förstå att de inte "fixade" henne efter den första oplanerade kullen. Jag trodde att det var med sina tonårsbarn man var tvungen att prata preventivmedel. Inte med sina grannar om deras katt...
Jag får se om det bättrar sig. Annars tänker jag vänligt men bestämt säga till dem att hålla reda på sina katter. Vem vet vad som kommer att hända annars. Jag kanske kommer att hamna på TV med min vattenpistol. Känner ni till det där programmet Neighbours from Hell ?

5 kommentarer:

Lillie plein damour sa...

Definitivt kommer jag i hâg programmet Neighbours from hell, vi lekte det med vâra grannar i UK, när de solade pâ gräsmattan sâ laddade vi vattenballonger och hivade över häcken och väntade pâ skrik, 5 minuter senare sâ kom grannarna bärandes pâ en hink...

Vi har satt upp elstaket och när vi gjorde det sâ fick grannarna spader och talade om för oss att det inte var lagligt, men alla har utekatter och sâ man kunde inte ens lämna altandörren öppen innan man hade besök, sedan dess sâ har vi inte sett en enda katt, sâ det är en god investering.

PEC sa...

Mamma och pappa hade en grannkatt som grävde och sket och förstörde planteringarna. Evig vattenkastande för att försöka få iväg kattskrället. När 2 åriga barnbarnet William gick på kontroll frågade läkaren om han kunde säga vad han såg på bilderna...häst, hund, anka etc. När bilden på katt kom upp säger han....ja det är är kattskrället. Varken hans föräldrar eller läkaren kunde hålla sig för skratt :-) Vi har ett par katter här som gillar att vara på framsidan så hundarna kan gå vilda härinne. Skulle jag släppa Zara på dem vet jag inte vad som skulle hända. Finns nog ingen katt som är så snabb som hon. Nu när jag tänker efter så har katterna inte varit här lika mycket efter vi fick Zara... Lycka till och fortsätt med vatten skjutandet
:-) Kramar

annai sa...

Lillie: Haha, vattenkrig, precis som mig då, som satt ute i trädgården i eftermiddags med vattenpistolen i högsta hugg!
Elstängsel låter drastiskt men kanske är en god idé. Jag vill att katterna ska associera mitt hus med lidande!

Petra: Jag som ska på 2årskoll med lillan snart. Vem vet vad hon kommer vräka ur sig när de visar bilderna. "Vad är det här för djur?" "GET THAT F**KING CAT AWAY FROM ME!!!" Haha

Arsouille Team sa...

Hähum, jag har katt och vi blev liksom tvungna att tvângsadoptera henne. Hon är inte snäll. Det är slöseri med tid att prata med grannen, för katter styr man inte som en hund. Däremot vad du kan göra är att köpa billig senap och lägga ut i rabbaterna för det gillar dom inte. Du behöver heller inte sjasa bort dom frân under bilen för när du väl startar motorn sâ drar de iväg. Om de försöker komma in i huset sâ stampar du till och gör ett högt scchhh ljud. L'arme fatale är att preparera en vattenflaska blandat med vinäger.
Vârt hus användes som Autobahn för traktens katter och när de började markera revir inne hos oss var jag tvungen att ta till med hârdhandskarna. Tyvärr. För jag gillar katter;)

annai sa...

Dosiss: Ok, jag noterar, senap och vinäger. Alla tips mottages tacksamt.
Nej jag vet att det inte går att träna en katt på samma sätt som en hund, men om grannarna tänker behålla alla kattungar i nästa kull tänker jag säga ifrån. Det går liksom inte att ha 10 katter!