tisdag 1 september 2009

Förberedda

"Besökare ombedes använda den alkoholbaserade handtvätt som tillhandahålles"
står det på skylten ovanför behållaren på väggen vid ingången.
Nej, jag har inte varit på sjukhusbesök. Jag har lämnat barnen i skolan.
Igår började höstterminen. Vid den här tiden på året brukar bacillerna frodas när alla samlas igen efter sommarlov och semester och i år är folk givetvis extra alerta på grund av svininfluensan.
Lärarna har pratat med barnen om hur man ska hosta och nysa och tvätta händerna och inte dela på drycker och blåsinstrument. Alla klassrum har disinfekterande handtvätt tillgänglig.
Det är bra att man är uppmärksam och informerad och tar risken på allvar. Myndigheterna talar om för oss vad vi ska göra i förebyggande syfte för att undvika smitta och vad vi ska göra om vi blir smittade. Om och om igen, via radio, TV, tidningar och broschyrer säger de till oss att inte oroa oss och att inte överreagera. De säger det så ofta att jag börjar oroa mig för att jag inte oroar mig...
Men vi är förberedda. Jag har sett till att vi har smärtstillande och febernedsättande medel hemma. Jag tjatar och tjatar om hygien och hostningar. Och idag var jag och inhandlade disinfekterande handtvätt att ha hemma, i bilen och till maken att ha på jobbet.
Så nu har vi att göra på morgnarna med alla medel för att skydda oss mot elaka baciller och kryp. Multivitamin, antibakteriell handtvätt och dropparna Tea Tree Oil som jag sprayar i håret på dem för att skrämma iväg löss. Inte vet jag om det funkar men jag vill i alla fall veta att jag försökt.

4 kommentarer:

Karin sa...

Jag måste ta Ella till doktorn den här veckan och tänkte precis "hoppas att det inte är en massa sjuka ungar där". Är ganska glad över att hon inte ska börja dagis än.

annai sa...

Karin: Ja de små, under 5, är ju tydligen som mest sårbara.
Man känner ju för lärarna också. Tänk att ha 30 ungar som hostar och nyser på en hela dagarna!

Katarina i Holon sa...

Och tänk på mig som jobbar på hemmet! Vi har också fått order från skolan att skicka med alkogel till händerna och barnen har fått lappar om hur de ska nya och hosta i en näsduk osv.

Jag tror annars att för mycket rengöring inte är bra alls. Man behöver lite skit i magen och jag gillar inte alkogelen alls. Men nu när det gäller svininfluensan som faktiskt kan vara väldigt farlig så har jag gått med på alla regler.

annai sa...

Katarina: Jag håller med, lite skit rensar magen! Man kan ju inte leva i en helt steril omgivning, då bygger man ju inte upp någon resistens. Men just med svininfluensan gör jag som du, följer alla regler!