måndag 14 september 2009

Mysterium

Häromdagen skrev jag om hur spännande jag har som hittar saker på de mest konstiga ställen, courtesy of min yngsta dotter.
Men lika spännande som personen i Dublin som nyligen skulle renovera huset och hittade två stycken 2000 år gamla människofötter på vinden, det har jag inte!
Ja, ni läste rätt. Fötter! Två högerfötter. En stor, en liten. 2000 år gamla. Mumifierade, förmodligen från att ha legat i en myr.
Ingen vet hur de hamnade på den där vinden eller var de kommer ifrån. Experter håller på med detektivarbete för att lösa mysteriet och jag väntar med spänning. Man tror att en patolog kan ha bott i huset för cirka 50 år sedan och att det möjligtvis har ett samband. Jag har alltid sagt att man inte ska ta med sig jobbet hem.

2 kommentarer:

Lillie plein damour sa...

Nämen, skall han tagit med sig tvâ fötter hem dâ för att "jobba pâ"? Ville han kanske ge dom till hunden eller handlar det om ett ouppklarat mord?
Vi var och badade i en liten flod i somras i centrala Frankrike och barnen hittade en litet ben, och började fantisera om att den tillhörde en kropp och jag tänkte faktiskt pâ det tills han som läst medecin sa att det var för kort för att ens vara ett hundben...
Men spännande var det.

annai sa...

Lillie; Alltså, sådana här "bog bodies" har dykt upp ibland i myrar etc. när man har brutit torv. Inget konstigt med det. Men man ska ju inte ta med sig delar av dem hem! Och varför skulle man vilja det??
Nu kan de med karbontester och dyl. ta reda på vilken myr de ska ha kommit från och sedan följa deras resa.
Jag antar att det blir svårt att hitta ett motiv och en skyldig om det är ett ouppklarat mord med tanke på att de är 2000 år gamla. Inte ens gänget i CSI skulle klara det! ;)