måndag 20 april 2009

Aktiviteter

Idag började skolan igen efter ett generöst påsklov. Två hela veckor får man här. Det är härligt, barnen behöver det, men det är rätt skönt att komma tillbaka in i rutinen igen. Får man säga så? Lillan sa också att hon tycker det är så lugnt och fridfullt med bara oss två här hemma idag! Hon är väldigt välartikulerad för att vara 17 månader. Det är inte jag som lägger ord i munnen på henne!

I eftermiddag ska barnen på simlektioner. Det är tredje omgången för sonen och första för mellantjejen, så hon är väldigt exalterad.
Jag vet inte hur det är där ni bor, men här får jag ibland intrycket att det råder lite mild hysteri vad gäller aktiviteter för barn. Det börjas tidigt i åldrarna och föräldrar nästan skryter om hur mycket tid som går åt till fotboll, rugby, balett, musik, drama etc. Det är lite status att kunna säga att hela helgen gick åt till tävlingar och turneringar. Låter inte speciellt lockande tycker jag, självisk som jag är!
Jag pushar inte mina barn att deltaga i aktiviteter. Tids nog kommer de att visa intresse för och vilja pröva på olika saker och det kommer jag givetvis uppmuntra, men än så länge är de så unga så det känns inte nödvändigt att jag ska styra dem i en viss riktning. Med tre barn är jag säker på att jag kommer att få min beskärda del av att springa som en skållad råtta mellan fotbollsträningar och pianolektioner, eller vad det nu kan vara som de kommer att intressera sig för.
Däremot tycker jag att det är väldigt viktigt att kunna simma ordentligt, så det insisterar jag på. Det är inte så att jag behöver tvinga dem. De älskar att vara i vatten och ju tidigare de lär sig desto bättre.
Simläraren är kanonbra. Hon vet vad hon gör och hon är strikt, men jag skulle inte vilja att mina barn hade en flamsig simlärare. Man måste ha respekt för vatten. Hon undervisar dem där de knappt bottnar. Armband har de på sig i typ 10 minuter den första lektionen. De hoppar, dyker och crawlar. De lär sig ordentligt. Och de har jätteroligt!

Inga kommentarer: