söndag 19 april 2009

Som på beställning

I fredags berättade jag att jag städat undan vinterjackorna och sorterat sommarkläderna. Både lördag och söndag sken solen från en klarblå himmel. Vem kunde ha hoppats på ett sådant snabbt resultat?! Vi har varit ute och lapat i oss solsken och värme mest hela helgen och alla ser fräscha och friska ut med hälsosam färg. Jag kanske skulle ha hängt undan vinterkläderna för flera veckor sedan...
De där första dagarna varje år när man kan sitta ute och sola känns väldigt viktiga när man bor på kallare, våtare breddgrader med mer omväxlande väderlek. Jag vill inte missa en minut! Jag parkerar mig i ett noga utvalt hörn av trädgården och blundar och njuter.
Ibland yttrar jag "önskemål" som "Vem vill hämta ett glas vatten till mamma?" eller "Gå och säg till pappa att göra en kaffe till mig!" till barnen och "Kan du gå upp och lägga lillan. Hon ser ut att behöva en tupplur." till maken.
Det är som om jag inte törs gå in och lämna min goda vän solen minsta lilla stund. Han kanske får för sig att överge mig då!

Inga kommentarer: