måndag 27 april 2009

Val

Som i övriga Europa pratar man EU val här. Den 5:e juni ska vi välja 12 personer som ska representera oss i Bryssel. 12 personer. Det låter inte mycket, men Irland har ju en relativt liten befolkning, c:a 4,2 miljoner.
Samma dag som EU valet ska vi även rösta fram councillors i lokalval (motsvarande kommun/landstingsfullmäktige).
Det var tal om att även klämma in en andra folkomröstning om Lissabonfördraget på samma dag. Man tänkte väl passa på när alla ändå ska iväg till vallokalerna, men det bestämdes att folkomröstningen kommer att ske på ett annat datum.
Jag känner mig någorlunda insatt i de olika partierna och politikerna på riksdags- och regeringsnivå och jag läste på om Lissabon inför den första folkomröstningen, men måste erkänna att jag vet mindre om de som är nominerade för EU- och lokalval. Typiskt, eftersom jag inte kan rösta i riksdagsval eller folkomröstningar, men väl i de andra valen.
Så nu har jag en dryg månad på mig att sätta mig in i vad de olika kanditaterna står för. För man ska rösta när man får tycker jag. Det är en rättighet, som när man har den blir en skyldighet.

2 kommentarer:

Lillie plein damour sa...

Jag fick ett röstkort frân Sverige och jag har ingen aning om VAD vi skall rösta för!
Tack för pâminnelsen, jag mâste g$a och googla!

annai sa...

Lillie: Men varför registrerar du dig inte för att rösta i EU valet i Frankrike? Det är nog inte för sent. Då får du väl rösta i lokala val också. Känns mer aktuellt att vilja rösta och påverka i landet man bor i även om man inte får rösta i alla val.