lördag 20 februari 2010

Andras ögon

Vinter OS får inte nämnvärd uppmärksamhet här. Vintersporter är ju av naturliga skäl inte så stora på Irland (det tropiska klimatet gör träning svårt...). Jag tror vi har två eller tre deltagare i Vancouver och en av dem kom på 26:e plats av 28 i skeletontävlingen häromdagen.
Irländsk TV visar inte tävlingarna, men vi har de engelska kanalerna och jag har sett lite på BBCs sändningar. Igår kväll visade de männens Super G. Mina barn hade aldrig sett utförsåkning och fascinerades av farten och hur branta backarna är. För mig som sett slalom sedan jag var liten var det roligt att lyssna på deras reaktioner och förtjusta utrop.
Det är alltid uppfriskande att se saker med andras ögon. Som när vi har "utlänningar" på besök och visar dem runt vår vackra ö. När de uttrycker förtjusning över Irlands grönhet och skönhet så tittar man lite extra på sin omgivning och uppskattar på nytt den vackra naturen och den mäktiga Atlanten. Det är bra att bli påmind om att inte ta den för givet.
Jag tror att vi alla borde låna andras perspektiv ibland, att titta på saker med någon annans ögon. Det är inte nyttigt att alltid trampa på med sina vanor, skygglappar och envisa åsikter.

2 kommentarer:

Svensk chekchouka sa...

vilken fin tanke, tänk om jag kunde lâna en palestiners ögon en dag, de skulle vara intressant!

annai sa...

SC: Ja men det skulle kanske vara värdefullt.
Vi behöver alla ta ett steg tillbaka och observera ibland, det gäller både små och stora problem.
Kram