tisdag 16 februari 2010

Pannkakstisdag

I Sverige är det Fettisdagen, här är det Pancake Tuesday. Dagen innan fastan äter man pannkakor, tradionellt för att festa till på och göra sig av med ägg, socker och fett som för praktiserande religiösa ska användas med sparsamhet, eller inte alls, under fastan.
I morgon, första dagen på fastan, är det Ash Wednesday, en dag då man ska visa ånger för sina synder, bikta sig och äta sparsamt. Många går till kyrkan och får ett kors ritat i aska i pannan. Askan symboliserar sorg. Sorg för synderna man begått. Askan som används kommer från palmblad som bränts efter palmsöndagen året innan.
Jag minns första året jag bodde här och var på väg till jobbet och tyckte det var mycket märkligt att se så många människor gå omkring med "smuts" i ansiktet.
Själv är jag inte så mycket för synd, så jag avstår askan, men några pannkakor ska jag få i mig. Tänk så bra att man kan välja de traditioner som passar!

4 kommentarer:

Svensk chekchouka sa...

för exakt tvâ âr sedan ât vi pankisar hos dig, innan flyget tillbaka.
Saknar dig.

annai sa...

SC: Oj vad tiden flyger! Puss på dig!

Arsouille Team sa...

Jag har syndat sâ mycket sâ jag skulle se ut som en vandrande chokladboll. Pannkakor äter vi rätt ofta här hemma; ibland som fransoserna med cider som varmrätt och sedan som efterätt eller som i sverige; soppa och pannkaka.

annai sa...

Dosiss: Mina barn beställer också pannkakor titt som tätt. Godast tycker jag är med citron och socker. Mums!