onsdag 17 februari 2010

Ofattbart

Katolska kyrkan har de senaste åren skakats av skandaler världen över, inte minst på Irland. Systematiska övergrepp på barn i kyrkans vård och lika systematisk mörkläggning av det som pågick.
Försvarslösa, oskyldiga, ofta föräldralösa barn som inte hade någon att vända sig till och som om de, mot alla odds, vågade göra sin röst hörd blev straffade och kallade lögnare.
Omfattande undersökningar och rapporter har nyligen kartlagt de här övergreppen, som jag inte ens skulle orka börja skriva om. Det jag läst har fått mig att må illa och gråta högt.
"Guds män" som hade sådan makt, som predikade för folk hur de skulle leva sina liv och som alla respekterade.
Irlands biskopar mötte igår påven i Rom för att diskutera dessa övergrepp och hur kyrkan kan hjälpa de utsatta att "helas". Många stödgrupper och offer för övegrepp hade hoppats på ett ansvarstagande, en ursäkt, ett erkännande och fördömmande av det som pågått. De har kampanjat för att påven ska komma till Irland och inviga ett monument till minne av alla offer. Vatikanen har hittills inte framstått som alltför samarbetsvillig. Ingen menar att alla präster är onda eller att påven är personligen ansvarig, men som högsta chef för en organisation så landar det slutliga ansvaret hos dig när något är så fel. Om brott och ofattbara orättvisor har begåtts av personer under ditt befäl, så måste du visa ledarskap och ansvar.
Efter gårdagens möte kom påvens uttalande: "Sexuella övergrepp på barn är ett fruktansvärt brott och också en synd mot Gud". Punkt.
Vilken verklighet lever man i om man anser att det uttalandet är ett lämpligt och tillräckligt "plåster på såren"? Inte den verkliga verkligheten i alla fall.

7 kommentarer:

PEC sa...

Det var ju skandaler av samma sort här i USA för några år sedan och inget hände här heller. Nu är det kanske svårt att jämföra religion med tex armétrupper men när Jim var i Irak och hade över 300 man under sig kunde han bli avskedad för något hans trupper/civila gjorde speciellt om han sopade något under mattan. Han sade vad reglerna är och bryts dem så blir det straff därefter.Skulle en soldat göra något mot ett barn så skulle de åka in i finkan på en gång vilket borde ha hänt till både prästerna här som på Irland. Man är på ett sett ansvarig trots att man inte gjort själva brottet speciellt när man ursäktar det med att Gud ser det som en synd. Barnen kan inte vänta tills prästerna gör upp med Gud, de måste få rättvisa NU. Påven har ju med att inte ta det på allvar visat sina präster att det ändå inte var så farligt. Han har visat svagt ledarskap där att förstöra ett barns liv inte räknas. Jag blir så arg att jag ryker.

PEC sa...

Jag bytte från Petra and Co till PEC så jag skrev kommentaren :-)
Kram Petra

annai sa...

PEC: Visst blir man arg. Och mycket kan man inte bara fatta hände. Eftersom majoriteten av dessa brott begicks för flera år sedan och offren nu är vuxna verkar många tycka att man ska låta saken vara. Många i den äldre generationen har också svårt att acceptera att detta pågick.

Unknown sa...

Det är fruktansvärt. Tyvärr sâ anser jag att den katolska kyrkan fungerar som en slags sekt och jag är glad över att dess anhängare minskar. Jag tror inte att den nye pâven är reformvänlig; tvärtemot râkonservativ.

annai sa...

Dosiss: Extremt bakåtsträvande är bara förnamnet på den mannen.

Svensk chekchouka sa...

Jag kan förstâ att det är väldigt svârt att kontrollera, men man kan och bör faktiskt sanktionnera. Inte för att jag tror att det hjälper offren, men det kan ju kännas tryggt att veta att kyrkan tar direkt avstând frân pedofiler.
Det är sâ fruktansvärt att man mâr illa. Vilken styrka dess människor har som orkar "gâ ut" med det.

annai sa...

SC: Visst är det starkt av dem. Och det är ju precis det som de vill höra, att kyrkan säger: "Nej, vi accepterar inte det här och vi tänker inte ge oss förrän alla som varit inblandade är straffade"