torsdag 18 februari 2010

Bäst före

Nyligen så lagade jag ugnstekt skinka och bjöd in svärmor på middag. Hon anlände med en burk griljering som hon tyckte jag skulle använda. Jag tackade nej och påpekade att burken hade Bäst Före Sep 2006 tryckt på locket.
"Åh, vad du är kinkig", sa svärmor och stoppade ner burken i sin väska. Förra sommaren när vi grillade kom hon med en flaska salladsdressing vars bäst före datum passerat tre år tidigare.
Svärmor tror inte på det där med bäst före datum. Hon har ingredienser i sina skåp som framställdes långt innan bäst före datum var påkommet. Det har ingenting med snålhet att göra. Det är inte heller så att hon försöker förgifta sin svärdotter. Generationerna innan oss fick lära sig att vara sparsamma, att inte kasta mat och att ta vara på det man hade. För inte så länge sedan var Irland ett fattigt land där man inte kunde ha drömt dagens överflöd och slöseri, och de som växte upp då har sparsamhet i generna.
Vi skulle kanske alla behöva tänka efter innan vi slänger de där resterna i soptunnan och visst följer alltför många slaviskt datumstämplarna på mjölken och brödet, när de faktiskt kunde lita på sitt eget smak- eller luktsinne.
Men man behöver ju inte överdriva åt andra hållet heller och jag vet med säkerhet att jag kommer att bli erbjuden den där burken griljering igen. Skam den som ger sig...
Lillan verkar i alla fall ha samma känsla som sin farmor för sparsamhet och att ta vara på det man har. Det första hon gör när de stora barnen kommer hem från skolan är att kasta sig över deras lunchlådor och glufsa i sig överblivna brödkanter, halvätna äpplen och de sista dropparna juice. Folk tror nog inte att jag ger henne mat...

6 kommentarer:

Svensk chekchouka sa...

asgarv, lite ât svärmor, mest ât lillan.
Jag kastar ocksâ sâsburkar och sânt där bästföredatumet gâtt ut- fast yougurts kan man faktiskt äta flera veckor efter bästföre datumet gâtt ut- med noll risk! Inte för att jag gör det, men maken som är av den envisare sorten och uppfostrad av en mormor med samma mentalitet ( av samma orsaker) som din svärmor, har bevisat detta genom att spara en yogurt tre veckor över tiden- absolut ingen skillnad... sâ niu vet du det, kanske ett trevligt samtalsämne pâ nästa släkt middag ;)

annai sa...

SC: asg, vilka roliga experiment han pysslar med. Min make säger att det inte går att ge honom matförgiftning. Han är så härdad!

PEC sa...

Min svärmor var snål, fruktansvärt snål sedan tror jag också att det satt i rötterna. De hade ju åtta ungar så där slängdes aldrig något. Mitt första besök hos henne serverade hon mig hemmagjord jogurt som skurit sig. Smakade helvete och jag rörde inte den igen. Min man gjorde denna jogurt en gång och den var såååå god och det var då jag förstod att hon var för snål för att hälla ut sin misslyckade mess för jag trodde att hennes bara smakade och såg äcklig ut. Samma besök så frågade hon om jag gillade cream cheese med bageln. Visst säger jag och hon tar fram mjukosten från frysen. Besöket var juni -94 och datumet på osten var bäst före 1987. Hon hade dessutom flyttat under den tiden. Det tar priset på snålhet...hahaha Jag åt INTE osten. Jag skrattar gått och ser din lilla framför mig ätandes syskonens överblivna lunch. Kram,Petra

annai sa...

PEC: HAHAHA Petra! 7 år gammal mjukost, det tar nog priset!
Kram

Katarina i Holon sa...

Jag slänger inte bara för att datumet har gått ut, men tre år gammal grillsås känns lite läskigt! Vissa bakterier luktar ju inte och kan ge rejäla problem. Denna veckan har vi druckit mjölk som gått ut utan problem, smaka och lukta gäller ju då.

Priset på gammal mat för mig var när jag jobbade i hemtjänsten i Alingsås. Första gången jag var hos en tant skulle jag göra en macka hos henne. Detta måste ha varit 91 eller 92 och kaviaren gick ut 1978!!! Men detta var ju inte av snålhet utan av senilitet och mycket vanskött hemvård. ALL mat var gammal i hennes kyl frys och skafferi, jag slängde rubbet. Hon som jag vickade för när hon hade semester fick det inte nådigt när hon kom tillbaka från semestern!

annai sa...

Katarina: Usch, det där är ju vanvård. Hur kan man låta folk leva så, med kylen full av gammal mat? Stackars tant. Hon hade ju tur att du dök upp iaf!