fredag 16 juli 2010

Dingle

Vi har precis kommit tillbaka från ett par underbara dagar på The Dingle Peninsula, Dinglehalvön, i County Kerry.
Jag kan inte fatta att jag har bott på Irland i 14 år utan att tidigare besöka den underbara lilla staden Dingle och dess vackra omgivning. Vi åker ju regelbundet till Kerry, men då till en annan del av grevskapet, så det var roligt att vidga vyerna lite.
Dingle bjuder på ett stort urval puber och restauranter med hög standard på mat. Mycket fisk och skaldjur givetvis.
Där finns även massor av fina butiker som jag gärna skulle ha spenderat mer tid i, om än bara för att titta. Men maken och två utav de tre små är inga stora shoppingfantaster så jag nöjde mig med en snabbtitt.
Precis som Inisheer som vi besökte tidigare i veckan, ligger Dingle, eller An Daingean, i ett Gaeltacht, ett irländsktalande område. De flesta lokalboende pratar irländska till vardags.






Många av Dingles pubar har stått emot moderniserning och det känns som att stiga tillbaka i tiden när man går genom dörrarna.


Följande bilder är från Slea Head Drive, en ringväg runt halvön som bjuder på fantastiska vyer.




På vägen hem körde vi över Conor Pass, Irlands högsta bergspass. Hisnande vackert.
Jag slutar aldrig förundras över Irlands skönhet.

4 kommentarer:

Katarina i Holon sa...

Otroligt vackert! Jättekul att få se bilder från alla era resor!

Kan din make prata irländska? Kan du?

annai sa...

Katarina: Vet du, eftersom vi inte gör någon "stor" semester i sommar, utan istället gör småresor och utflykter, så får vi se så mycket mer. Jätteroligt!

Maken förstår det mesta och pratar litegrann, men är väldigt ringrostig. Jag har bara några ord och fraser. Barnen lär sig i skolan, vilket är ett sätt för N att fräscha upp sina kunskaper och för mig att snappa upp lite :)

Jenny sa...

Mina föräldrar bilade runt på Irland för något år sedan och pratar fortfarande om hur vackert det var och hur snälla alla var, och nu kan jag se varför! Alla våra resor går ju till sverige och på ett sätt är det synd eftersom man inte får tillfälle att se annat. Fast vi blir ju snart miljonärer så då kan vi resa jorden runt! ;)

annai sa...

Jenny: Vad roligt att de tyckte om Irland. Och vi ÄR väldigt trevliga här ;)
Det är samma för oss med semestrar. Det finns så många ställen man vill besöka, men man vill ju "hem" till mamma också. Om några månader får vi ju en "riktig" semester iaf. Ska bli så spännande att se Israel.