tisdag 27 juli 2010

Projekt

För er som väntat med spänning på en uppdatering om hur "operation foto" har gått, kan jag rapportera att det har gått väldigt bra. Jag har sorterat, kategoriserat, daterat och t.o.m raderat (rivit och kastat). Hälften av bilderna är insatta i album och ramarna runt om i huset har blivit uppdaterade. Nu måste jag inhandla fler album och lova mig själv att inte vänta 10 år innan jag sorterar foton igen. Känns härligt att ha det gjort.
Så med fortsatt typiskt irländskt sommarväder ute, bestämde jag mig för att tackla ytterligare ett inomhusprojekt. Bröllopskassen. I en av garderoberna stod en stor papperskasse full med planer, papper och memorabilia från tiden kring vårt bröllop. Inte långt efter vi gift oss flyttade vi västerut från Dublin och strax efter det fick vi barn, honeymoon baby, så den där kassen blev stående. Osorterad och oorganiserad. Inte min stil alls.
Vi hade ett relativt litet bröllop med irländska mått mätt, men snacka om projekt. Oj så mycket planering det innebar. Kärt besvär givetvis och roligt att titta igenom.
Korrespondensen med hotellet där vi höll vår fest. Boken med frågor från the pre-marriage course vi gick på. Broschyren om interfaith äktenskap någon gav oss. Eller som maken kallar den "...so you're marrying a catholic..." Gästlistan. Adresslistan. Bordsplaceringsplaneringen. Alla RSVPs. Listan med alla fina, generösa presenter vi fick. Gratulationskorten. Telegrammen (eller fax och email var det visst). Pappas tal. CDn med bröllopsmusik som vi valde från. Noterna till Birkalåten som vi gick ut till och som den irländska kantorn spelade galant. Biljetter och broschyrer från bröllopsresan. Jag har tom sparat korken från champagneflaskan vi beställde in på hotellet vi bodde på när vi precis förlovat oss. Att jag är en sådan sentimental romantiker.
Nu är allt sorterat och bröllopskassen ska bli bröllopslådan. Jag ska köpa en fin låda, värdig innehållet, att spara alla minnen i.
Och om sommarvärmen vi hade i juni, men som försvann i juli, inte hittar tillbaka till oss snart, måste jag kanske tackla oredan på vinden...

5 kommentarer:

PEC sa...

Vad du är duktig. Jag önskar jag hade den energin och organisations förmågan. Vi har varmt men det har varit så varmt att vi inte orkat vara ute för mycket utan mest suttit inne i luftkonditioneringen :-)
Kanske kan du skicka lite av din energi till andra sidan atlanten. Kram,

annai sa...

PEC: Jag byter lite av min energi och organisationsförmåga mot lite av din sol och värme. Ok? :)
Kram

Jenny sa...

Det kliar i mina fingrar nu efter att ha läst dina inlägg om ordning och reda! Måste ta tag i mina foton också som legat orörda alldeles för länge! Blev lite nyfiken på ditt bröllop, kan du lägga upp några bilder på din blogg?

annai sa...

Jenny: Det är så skönt att äntligen ha det gjort. En sån där grej man tänker på länge men skjuter upp.
Vet du, har i stort sett bara "vanliga" gamla foton från bröllopet, inte så mycket digitalt (det var ju sååå länge sedan ;)) men jag ska se om det finns något snyggt jag kan visa. Annars kan du föreställa dig typ kronprinsessans bröllop fast lite mer pompa och ståt... hahaha

Jenny sa...

ha ha ok då ser jag det framför mig precis!!