söndag 18 juli 2010

Foton

Jag vet inte vad som flög i mig. Varifrån motiveringen kom. Kanske var det för att jag äntligen tog itu med att avfrosta frysen som jag kände mig på ett sådant där "jag-kan-tackla-vad-som-helst" humör.
Jag tog fram alla foton som legat i påsar och kuvert i den stora kistan i hallen och började sortera för att sätta in i album, något jag inte gjort på säkert 10 år. En salig blandning foton från de senaste 15-20 åren eller så. Vilken nostalgitripp.
Mormors 80-årsdag då jag flugit hem för att överraska henne.
Paris, alla de där skokartongerna vi bodde i. Inte bokstavligen alltså, men oj så pyttesmå de där rummen var.
Julfest med arbetskamraterna i London.
Costa Rica semestern med hela gänget från Dublin.
Bröllop. Både vårt eget och andras.
Bröllopsresa. Bara vår...
Mellantjejens dop. Tänk så liten hon var. Och så svarthårig!?
Så många foton. Så många minnen. Hela köksbordet är fullt av minnen.
Jag har kommit en bra bit på väg och tänker inte ge upp. Jag har gett mig den på att få ordning på dem. In i album ska de. Och i rätt ordning också.
Jag gillar digitala foton. Så enkelt och smidigt. Så lätt att dela med släkt och vänner. Och man kan knäppa 20 gånger och kanske få ett foto då alla tre barnen ler mot kameran med ögonen öppna samtidigt utan att slösa film. Men jag är dålig på att skriva ut dem. De sitter i datorn och på skivor och jag präntar några då och då. Och visst är det väl roligare att ha riktiga foton i riktiga album? Så, som om jag inte hade nog att sortera så gick jag igenom bilderna på datorn och beställde ytterligare 300 prints!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jösses; jag HAR försökt men sista gângen lom jag pâ mig att rensa bort foton pâ ex svägerskor etc. jag har tvâ svâgrar som har skilt sig;)
Jag har ocksâ projekt pâ att fixa alla bilder men framförallt ta ut digitala bilder och fâ upp dom i ramar pâ väggarna. Fast det är ganska dyrt har jag kommit underfund med. Well well.

annai sa...

Dosiss: Jag vet, det är ett stort projekt och jag har också försökt tidigare men kommit av mig. Och visst har man bilder (från tidigare liv!) som kanske inte ska in i ett album...
Ska skaffa fler ramar också, och uppdatera de jag redan har uppe.
Det är roligt, men som sagt, ett stort projekt.