söndag 25 juli 2010

Reek Sunday

Croagh Patrick är ett 772 meter högt berg på nordvästra Irland. Landets skyddshelgon, Saint Patrick klättrade på 400-talet till bergets topp och fastade där i 40 dygn.
På Reek Sunday, den sista söndagen i juli varje år, vallfärdar pilgrimer till Croagh Patrick för att bestiga berget. Detta har pågått i 1500 år. Man beräknar att 20000 personer kommer att klättra till bergets topp idag. Många av dem barfota och en del män i bar överkropp. I lidandets och botgöringens namn.
Det är dimmigt, disigt och vått där uppe idag. Jag kan tänka mig att det är en mardröm för Räddningstjänsten, som varit på plats för att assistera sedan gryningen.
Croagh Patrick ligger i grevskapet Mayo, ännu en vacker del av landet. Jag har varit nedanför, men aldrig på toppen av berget och skulle faktiskt kunna tänka mig att bestiga det någon dag. En torr, varm dag.
Och eftersom jag har lite svårt för det där med att se mig själv och mina nära och kära som syndare, så är det inte för botgöring, utan mer för den vackra utsikten och känslan av prestation jag skulle göra det. Och jag skulle göra det med rejäla skor på fötterna.

2 kommentarer:

ExPIAtriate sa...

Alskade dina observationer om barn, de forstar verkligen inte ironi i sin underbara oforstorda naivitet som bara barn har!
Att bestiga berget later som ett aventyr, fast da inte i botgoringens namn! Avundas dig som har alla dessa kulturskatter runt omkring, har finns inte sa mycket, mest sand..
Onskar er fortsatta harliga dagar! Har ekar tystnaden men jag har borjat uppskatta den lite mer, snart har man tio ungar i soffan och sand och chips overallt sa man ska val passa pa att njuta lite!

Kram!
Pia

annai sa...

ExPia: Haha, visst är det härligt med barns oförstörda syn på allt, även om det känns lite frustrerande ibland!
Ja, försök njuta av tystnaden du. Snart kommer du att längta efter lugn och ro igen ;)

Här finns gott om kultur och historia. Roligt och intressant.

Kram