måndag 9 mars 2009

Läxor

Ellie the elephant is enormous... Dancing dinosaurs are dangerous... 7+2=9... 6+0=6
Jag blir stolt i mammahjärtat när jag tittar på sonen som koncentrerat plitar ner meningarna i skrivboken och lägger ihop talen i räkneboken. Min lilla stora kille som så duktigt läser sin biblioteksbok varje kväll. Vissa dagar behövs lite extra uppmuntran (vem sa hot och mutor??), men oftast görs läxorna utan alltför mycket gnäll.
Han är bara sex år, så än så länge är det inte alltför komplicerade uppgifter. Jag hoppas att lite av det jag lärde mig under skolåren sitter någonstans i bakhuvudet, så att jag kan hjälpa till i några år till. Den största utmaningen hittills var att få honom att förstå att fröken inte bokstavligen menar efter mörkrets inbrott när hon talar om vilka uppgifter de ska göra tonight! Det tog ett tag innan jag förstod varför han alltid tittade ut och sa att nej, det är fortfarande ljust ute, varje gång jag sa att det var dags att göra läxorna.

5 kommentarer:

PEC sa...

asg. Jag hade samma problem med min äldsta. "My teacher said tonight" och det tog länge innan han förstod eller ville förstå att det betyder inte efter läggdax. Allt för att inte behöva göra läxor eller lägga sig.

Karin sa...

Haha, vad gulligt! Det verkar som att man bör ta ett snack med alla engelsktalande fröknar och be dem säga "this afternoom" istället...

annai sa...

Petra: Visst är de påhittiga. Men jag tror ärligt att sonen faktiskt trodde att han var tvungen att vänta.

Karin: Ja, det är ju tydligt att frökens ord väger tyngre än mammas i alla fall...

Unknown sa...

"Fniss" vad gulligt;) Min son har läxor varje dag och ju äldre han blir desto längre tid tar det. Läxläsningen tar just nu mycket av vâr tid.

annai sa...

Dosiss: Ja, jag det lär ju bara bli mer och mer komplicerat och tidskrävande. Jag ska försöka njuta av 7+2=9 så länge det varar :-)