måndag 16 mars 2009

Skor

Lillan är ju benburen sedan en tid tillbaka och går nu stadigt och utan alltför många fall, så häromdagen var det dags att köpa hennes första riktiga par skor. Väldigt spännande att mäta fötterna och få sitt foto taget i skoaffären! Jag insåg att det kommer att bli dyrt att hålla tre barn skodda. Åtminstone tycker jag att EUR 50 är mycket för ett par vårskor i storlek 21 som snart är urväxta. Jag menar, det går ju inte åt så mycket material, även om de är käckt rosa och har paljetter!
Jag har aldrig förstått behovet att köpa dyra märkeskläder till barn, jag tycker det är onödigt och det finns relativt billiga barnkläder av god kvalitet, men när det gäller skor vill jag inte "snåla". Det känns viktigt att deras små växande fötter får ordentligt utformade skor i riktigt läder.
Som tur är har de inte samma behov som sin mamma att ha ett stort urval i garderoben. Ett eller två par i taget verkar räcka gott och väl!

4 kommentarer:

Lillie plein damour sa...

I Frankrike sâ sägs det att barnens första par skor helst skall vara i god kvalitet, 50€ lâter mycket för ett par barnskor.
jag kollade av nyfikenhetens skull hur mycket ett par barnskor frân Mod8 kostar i dag, 78€!
Vad dyrt!
Men jag hâller ändâ pâ att dyrare skor är inte de bästa sâ ta ett par skor under 50 lappen som ser ut att vara i god kvalitet.
Vad mysigt det mâste vara nu när C gâr, det längtar jag efter att se.

Svensk chekchouka sa...

I Frankrike finns ju La Halle au chaussures med märken som Ripaton. Skinnskor för under 40... Usch, jag har inte varit sâ jättenoga efter första skoparet men kanske beror det pâ att halva âret spenderas i öppna sandaler i Paris ocksâ. Vinterskorna kändes viktigare att investera i.
Här springer ungarna barfota sâ mycket de kan och man kan kopa gympaskor made in china för 30 NIS; ca 4 euros 80 cents...

Unknown sa...

Jag skriver under pâ vad Svensk chekchouka skriver, det finns diverse bra skoaffärer med billigare skor. Till sonen och dottern sâ mâste jag har minst tvâ par sommarskor, gymnastikskor och tvâ par vinterstövlar.

annai sa...

Lillie: Ja det är ju inte alltid så att dyrt är bra, men min erfarenhet med skor är att smakar det så kostar det.
Ja, lilla C spatserar stolt omkring i sina små (dyra) skor.

SC: Sandaler? Barfota? Jag förstår inte vad du säger! :)

Dosiss: Det är mycket som är dyrare här i jämförelse med kontinenten. Jag får åka på semester och "stock up"!