onsdag 11 mars 2009

Otäckt

I lördags natt sköts två obeväpnade brittiska soldater ihjäl vid sin militärbas i Nordirland. I måndags natt mördades en medlem av den nordirländska polisstyrkan. Två utbrytargrupper från IRA har tagit på sig ansvaret för dåden. De flesta verkar överrens om att detta handlar om isolerade grupper som saknar stöd bland allmänheten, men det är otäckt att det även nu, när freden inte är sådär skör som den länge var, fortfarande finns hat som ligger och puttrar under ytan och som driver människor till sådana gärningar. Min man sa att det kändes som klockan vridits tillbaka 20 år när han tittade på nyhetsrapporteringar tidigare i veckan. Den tiden vill ingen återvända till.
Någon på Expressen tyckte tydligen att rubriken Mord-Irland var fyndig. Själv tycker jag att den var i dålig smak.

4 kommentarer:

Lillie plein damour sa...

Jag har läst om morden, och tycker som N att det känns som klockan vridits tillbaka och det känns inte bra, det mâste vara en konstat för de som bor där.

annai sa...

Lillie: Det är otäckt. Det finns ju en generation där nu som faktiskt fått växa upp utan denna konflikt som en konstant del av vardagen och vi hoppas att det ska få fortsätta.

Svensk chekchouka sa...

altsâ expressen ska man bara läsa för att skratta ironiskt. Journalisterna är intelektuellt lägre stâende människor.
Jag f¨rstâr precis hur du känner. Det kryper in pâ en och det känns obehagligt.

annai sa...

SC: Ja, nu är det ju inte för den sakliga nyhetsrapporteringen jag läser expressen...
Alla här hoppas och tror att de här morden var isolerade incidenter.