torsdag 5 mars 2009

Lunch

Jag är glad att barnen här tar med sig egen lunch till skolan. De senaste åren har jag sett och läst alldeles för mycket osmakligt för att jag skulle vilja att de fick skolmat faktiskt. Det tar inte många minuter att göra i ordning deras lunchlådor på morgonen. En sandwich fylld med t.ex ost/skinka/salami och lite sallad, morots- eller selleristavar som tilltugg, en yoghurt eller fruktkompott och en frukt. Gott och nyttigt och preparerat med kärlek!! Något jag fått för mig skolmaten inte alltid är...

7 kommentarer:

Lillie plein damour sa...

I Frankrike sâ finns det matsalar i större skolor men mindre skolor utan pâ provinsen har inte det sâ barnen fâr gâ hem och luncha eller äta hos en dagmamma.
Fördelen med lunchlâdor är ju att man vet vad barnen äter, om de inte ger bort smörgâsen.
Jag vet att flickorna äter i skolan och fâr direkt rapport om de inte gör det.
M ât inte i skolmatsalen, eller i bamba som vi säger pâ västkusten, och kom hem sâ grinig pâ kvällarna i 3 dagar sedan ringde skolan..
Jag tycker att C äter lite nu förtiden och är alltid orolig för anorexia, men jag kan ju inte tvinga henne och äta mer än vad hon redan gör. Kram

Arsouille Team sa...

Fransk skolmat är bra (i regel) med entrée, varmrätt, ost och efterätt + bröd. Sâ det är alltid ngt som faller barnet i smaken. En gâng om âret sâ organiserar skolorna Smakveckan där barnen fâr lära sig att tillaga och smaka pâ olika maträtter etc. Lillasyster hade smakvecka med Marcotulio (länk till vârt slott i byn, http://www.chateau-artsurmeurthe.com/index_orig.html ) i höstas och var helt extatisk.

annai sa...

Lillie: Vad bra att skolan håller koll på att barnen äter ordentligt. Speciellt tjejer som börjar komma upp i tonåren måste man ju hålla ett extra vakande öga på samtidigt som man inte får göra en stor grej av det.

Dosiss: Skoldagen här är kortare än i Frankrike så en lättare lunch räcker.
Smakveckan låter som ett jättebra initiativ. Det ÄR spännande och roligt med mat och det ska man lära barn.
Jag tror Jamie Oliver skrämde mig med sina TV-program om skolmat! Ingen mat lagades från scratch, bara läskiga halv- och helfabrikat som värmdes upp.

anna of sweden sa...

Hej!
Vad kul att du hittade in till mig! Nu hittade jag hit också. Det är så roligt att läsa om hur andra svenskar i förskingringen har det!

annai sa...

anna of sweden: Jättekul! Välkommen hit!

ACI sa...

Visst förekommer lång värmehållning o halvfabrikat i skolmaten MEN.... mycket hänger på fröknarna.
De upplyser alltid oss föräldrar om maten inte håller måtten av någon anledning så vi har möjlighet att kompensera detta till middagen.
Varje dag serveras kött/fisk samt rejäla kolhydrater och minst 3 sorters sallad, samt frukt.
Meny delas ut till föräldrar halvårsvis så man lätt har möjlighet att påverka det totala näringsintaget.
Fröknarna har dessutom möjlighet att tacka nej till maten o beställa egna råvaror o tillaga dessa tillsammans med barnen vilket de faktiskt gör minst en gång i månaden!
Tack för en trevlig blogg!

annai sa...

ACI: Det låter ju helt ok. Som sagt, jag kanske har låtit mig skrämmas för mycket. Man ska inte tro på allt man läser och ser :-).

Tack och välkommen!