fredag 27 augusti 2010

Egenheter

Jag vet. Som svensk boende utanför Sveriges gränser ska man helst inte ha så mycket åsikter om Sverige och svenskarna. Det kan vara känsligt att göra sig lustig över eller tycka till om något. Men, my blog, my rules.
Alla länder och folk har sin originalitet och sina underligheter. Anledningen till att jag fascineras av de svenska är kanske att jag borde tycka att de inte är konstiga, att det är så det ska vara. Men det finns saker som kan få mig att skratta högt eller ifrågasättande skaka på huvudet. Och om jag tycker att de är lustiga, så måste ju "icke-svenska utlänningar" tycka att det är ännu konstigare.
Taxeringskalendern till exempel. Helt sanslöst. Vad tjänar den för syfte? Är inte en persons lön deras ensak? Deras, deras arbetsgivare och deras bank. Jag bryr mig verkligen inte om vad mina vänner tjänar. Vill inte ens veta hur mycket eller hur lite.
Jag minns för några år sedan när ett svenskt företag lanserade en sorts internetversion av taxeringskalendern. Man kunde logga in och kolla hur mycket grannarna tjänar. Spännande. De pratade t.o.m om det på radion här och folk trodde att det var ett skämt. www.younoseybastards.com kallade man passande sidan.
Uppvaktning undanbedes är en annan sak som roar mig. Sätta in en annons i tidningen för att tala om att man fyller år men att man inte vill ha presenter eller lyckönskningar?! Helst ska man sätta in sin adress också så att folk vet vart de inte ska skicka kort. Himla praktiskt.
Häromdagen påmindes jag om en annan lustighet när jag pratade med mamma som skulle åka och hälsa på goda vänner. Ta med sig egna lakan. Den hade jag glömt. Maken trodde att jag skojade.
Jag vet att för svenskar är detta helt normala företeelser och de kan inte alls se det lustiga i det. Precis som andra nationaliteter inte ser sina egna egenheter. Jag säger inte att det är fel, (Jo förresten. Taxeringskalenderna är helt fel.) bara att det är intressant att iaktta.

5 kommentarer:

Katarina i Holon sa...

Ta med egna lakan är lustigt! Läste också på aff precis hur man gör. Man sover hemma i sina egna lakan och tar med dem,de redan använda, för att bädda hos de man besöker. På det viset slår man två flugor i en smäll då, man behöver alltså inte tvätta en extra uppsättning lakan för man skulle ju andå ha bytt hemma.

Taxeringskalendern har jag läst och förvånats över hur en del verkar leva snålt som sjuttan fast de tjänar storkovan...min granne premumererade på den!!

Och VARFÖR vill man inte bli firad?? För att det är jobbigt att ha kalas? Det lustiga i bygden där jag kommer ifrån är att om man fyller tex 50 och INTE undanbeder sig så är det som en öppen inbjudan. Folk börjar strömma in vid tio på morgonen och det fortsätter hela dagen ungefär fram till sju på kvällen. Gästerna förväntar sig buffe eller smörgåstårta och cider. Nåt starkare får man inte för det är fortfarande nåt man smyger med därute i bygden!!

Unknown sa...

Jag skrattar sâ att jag vrider mig. TACK för att du valde att börja blogga igen och slutar du sâ kommer jag personligen och vrider om näsan pâ dig.(!)

annai sa...

Katarina:
Nej man BJUDER inte på starkare drycker på fester. Alla tar med sitt eget vin/öl/hembrända! Och håller uppsikt över så att ingen annan snyltar! ASG
Visst är det roligt att observera.
Maken läste precis om "uppvaktning undanbedes" och trodde återigen att jag skämtade!!!

Dosiss:
Tack! Vad gullig du är! Jag fortsätter väl ett tag till då! :)

Katarina sa...

Ha, ha,, oj vad jag skrattar gott nu!

annai sa...

Katarina på filippinerna:
Haha, ja visst är det lite lustigt?! :D