söndag 29 augusti 2010

Skyldig?

Från den första augusti gäller här på Irland striktare regler och riktlinjer vad gäller försäljning av läkemedel som innehåller kodein. Apoteken får inte ha medicinen synlig på hyllorna och personalen måste upplysa om riskerna, ge råd om hur och när preparaten bör användas samt rekommendera kodeinfria läkemedel.
Ett nödvändigt och välkommet initiativ eftersom kodein tydligen är väldigt beroendeframkallande och de senaste åren har sett ökat missbruk.
Jag behöver tack och lov sällan ta värktabletter, men när min onda rygg är som ondast är Nurofen Plus det som hjälper bäst, verkar snabbast och varar längst. Nurofen Plus innehåller kodein och kommer därför under de här nya reglerna, med resultatet att jag nu känner mig lite kriminell när jag går till apoteket och apotekaren allvarligt upplyser mig om riskerna. Det känns lite som att jag försöker köpa heroin i en mörk gränd. (Pratar givetvis inte av egen erfarenhet här. Mer ett antagande om hur jag skulle känna mig om jag försökte köpa heroin i en mörk gränd.)
Visst är det lustigt att man kan känna sig skyldig när man är helt oskyldig och inte gör något olagligt? Precis som man alltid känner sig lite skyldig när man går genom tullen, trots att det starkaste man har i väskan är tuggummi med extra menthol och det enda man packat för mycket av är skor.
"Förlåt, förlåt herr tulltjänsteman. Jag vet att jag inte borde ha gjort det. Jag packade fem par skor för min weekendresa, när jag visste att jag bara skulle använda två par."
Men nog kan jag stå ut med några frågor och välmenta råd vad gäller värktabletter, när det betyder att folk som behöver det kan få hjälp.

Inga kommentarer: