onsdag 11 augusti 2010

Seriously?

Här trodde jag att vi närmade oss mitten av augusti. Så läser jag tidningarna i veckan och inser att det måste vara första april. För nog måste det vara ett skämt? Inte kan det vara så, att folk på fullaste allvar, har anmält kronprinsessan för mutbrott?
En vän bjöd dem på bröllopsresan. Lånade ut sitt privatplan och sina privata ö i söderhavet. En fantastisk bröllopspresent. För de som redan har en brödrost...
Men knappt hinner de landa i Sverige igen innan det grönögda monstret låter höra av sig.
Mutbrott?! Vad ville vännen ha i utbyte tro? Halva kungariket? Kronjuvelerna? Ett par riddare? En bra placering vid Nobelmiddagen kanske...
Jag avskyr, men avskyr, missunsamhet. Jag kan ärligt, med handen på hjärtat, säga att det inte stör eller upprör mig det minsta att se andra som har det jag inte har. Visst vill vi alla ha lite mer ibland. Mer pengar, mer kläder, mer semester, mer kvadratmeter. Men avundjsuk på andra, det blir jag inte. Good luck to them! I mångt och mycket skapar vi vår egen lycka här i världen, och att ödsla energi på att vara avundsjuk och missunsam kan inte bidra något vidare till en persons välbefinnande.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Kunde inte ha skrivit det bättre själv;) Skriver sâledes under!

Jenny sa...

Du har så rätt!

Katarina sa...

Håller med dig!

annai sa...

Dosiss, Jenny och Katarina på Filippinerna:
Jag visste väl att jag inte var ensam om att tycka så här. :)

Svensk chekchouka sa...

I Sverige är folk helt fixerade vid sina skattepengar. Alla monarkier är överlyckliga att gifta bort sina prinsessor medan svenskarna räknade hur mycket mer skatt de skull ebetala pga av all pompa och stât- det handlade naturligtvis om nâgra ören och det är det väl för sjutton värt.
Vem som helst fâr väl lâna ut saker till vem som helst. Söder om Malmö händer det att man lânar ut en bil, en lägenhet eller kanske t om en festklänning till en väninna, det kallas väl inte mutbrott octan frikostighet eller vänskap.
Skrämmande Anna, skrämmande...

annai sa...

SC: Och om sessan själv hade betalat för bröllopsresan hade folk ojat sig över att mer skattepengar slösats...
Vad jag förstår SKÄNKER man aldrig saker till folk i Sverige. Folk ska alltid betala och "göra rätt" för sig. T.o.m mellan släktingar och vänner ska det betalas för gamla barnvagnar och kläder man övertar eller ges bensinpengar för en skjuts till flygplatsen. För mig är det konstigt.