måndag 2 augusti 2010

Pass, i stora lass...

Egentligen skulle jag vilja synkronisera våra pass. Så att alla går ut samtidigt. Mycket smidigare än att hålla reda på fem olika datum. Men eftersom barn under tre bara får treårspass, barn över tre femårspass och vuxna tioårspass så blir det ju lite krångligt att samordna.
Nu är det sonens och lillans pass som måste förnyas. Egentligen är de giltiga till december och januari, men vi ska ju ut och resa i oktober och passen måste av någon anledning vara giltiga sex månader efter hemresan från Israel. Nu skulle vi säkert bli både in- och utsläppta ändå, men det är ju dumt att chansa. Och förnyas måste de ju snart i alla fall.
Så nu fyller jag i formulär och letar fram födelsebevis. Jag vet inte hur det är i andra länder, men här är det krångligare att få barnpass än vuxenpass. Mer dokumentation och signaturer, och det kan väl vara bra. Båda föräldrarna måste infinna sig med barnet på polisstationen för att få papper och foton signerade. Både det gamla passet och födelsebeviset måste skickas med till passkontoret. Och eftersom man sedan några år tillbaka inte automatiskt blir irländsk medborgare när man föds på Irland (man måste ha minst en irländsk förälder, något man tidigare inte behövde), så måste man numera även skicka med föräldrarnas pass när man ansöker om pass för barn födda sedan år 2005. Något som vi givetvis glömde förra gången...
Passfoton har de blivit väldigt strikta med. Titta rakt fram. Le inte. Stängd mun. Inte så svårt för en vuxen, men försök förklara det för lillan som är van att spexa och säga "Cheeeeeese" framför kameran. Till slut blev det en giltig bild i alla fall, även om munnen är lite halvöppen.
Mitt eget pass är giltigt i tre år till, men eftersom Svenska ambassaden har stängt sitt kontor i Dublin vet jag inte riktigt hur jag ska göra när det måste förnyas. Får väl passa på när jag är på Sverigebesök. Eller så får jag ta itu med att bli irländsk medborgare. Det vore kanske på tiden.

8 kommentarer:

Unknown sa...

Been there, done that:)

PEC sa...

Bäst att du kollar upp innan du försöker förnya i Sverige. Jag fick inte det eftersom jag är inte skriven i Sverige längre, man är tvungen att förnya i landet man bor. Jag fick förnya genom New York en gång och sedan hämta passet från en volentär konsulent när vi bodde i kansas och inget ställe att gå till. Kanske har ändrats nu men kolla upp det vilket fall som helst. Alltid "roligt" att hålla på med passen, amerikanska som svenska. Kramar,
Petra

ExPIAtriate sa...

Har precis fornyat mitt eget pass, en timmes resa till Abu Dhabi for att fylla i papper (eller det ar ju inte det langre) en timmes resa for att hamta det... Mitt ar giltigt tva ar till men mina resor till Afghanistan och andra obskyra lander som kraver visum har fyllt upp alla sidor utom en sa det ar pa tiden!
Pa var ambassads hemsida star det att man alltid kan fornya sina pass hemma, typ passa pa nar du ar hemma pa semester, men vet inte om det har blivit nagon andring?
Sen maste jag anda bara runt pa det gamla eftersom mitt residence permit sitter kvar dar...
For svenskar som bor pa andra hall i Gulfen, exempelvis Qatar och Bahrain, maste de numera ocksa aka till UAE och Abu Dhabi. Det ar lite intressant att for att fa pass for att kunna resa maste du forst resa...hm...
Skont att fa det gjort i alla fall!
Kram!

annai sa...

Dosiss:
:) Fun, fun, fun...

PEC:
Det har ändrats tror jag, men hinner säkert ändrats igen innan jag ska förnya ;).
Sverige har stängt sina ambassader i flera europeiska länder nyligen och vi som bor i de länderna måste ju få förnya någonstans...

ExPia:
Ditt pass låter som spännande läsning ;).
Inom EU är det ju lite lättare att resa, flytta och bo, men nu när här inte finns någon ambassad krånglas ju det där med passförnyelse till lite. Och som sagt, reglerna verkar ändras titt som tätt.
Kram

Katarina sa...

Förstår att det är nya regler kring pass nu.. Igår var det ett program i radion, lyssnade på bilradion här i SVe.. Flera utlandssvenskar menade att det var konstigt att det kostade mer att skaffa nytt pass i utlandet än hos polisen i Sverige..

Lycka till med nya passen... Hur länge har ni bott i Dublin?

annai sa...

Katarina på Filippinerna:
Jag har hört att det är billigare att få pass i Sverige. Om de nu inte bestämmer sig för att ta mer betalt av folk som inte är skrivna i Sverige men som ändå förnyar sina pass där. Tur att det bara är vart tionde år ;)

Jag har bott på Irland i 14 år. Cirka 5,5 år i Dublin innan vi flyttade till västra delen av landet, till min makes hemtrakter, i början av 2002.

TinTin sa...

Det kostar nästan 4 ggr så mycket att göra passet på ambassaden än i Sverige... och det går utärkt bra att soms kriven utomlands få sitt pass gjort i Sverige. Fort går det också!
:)
Jag har 5 av 6 svenska pass som går ut samma dag, eftersom vi fick alla pass stulna för ett par år sedan i Stockholm och fick ansöka om nya. Jobbigt då, men väldigt skönt nu. Lilla Hons pass går ut ett annat datum, men jag tror det är läge att "tappa" hennes lagom tills att de andra ska förnyas, så att alla går ut samtidigt!

annai sa...

TinTin:
Så bra, då får jag fixa det vid någon Sverigevistelse.
Praktiskt att ha alla pass gå ut samtidigt. Inget ont som inte har något gott med sig ;)
Förresten, är alla svenska pass femårs pass nu? Vuxenpass ocskå?