tisdag 10 augusti 2010

En gåta

När maken hjälper barnen med att göra sig i ordning för natten eller klä sig, kan jag höra hur de hela tiden instruerar och upplyser honom om mammas regler. "Mamma säger att vi måste..." "Mamma brukar göra så här..." "Mamma vill att vi..." etc. etc. Speciellt mellantjejen tycker att det är väldigt viktigt att allt görs på rätt sätt. Maken säger att hon påminner honom om någon han känner...
Så till min fråga. Hur kan mammas regler vara så viktiga att följa när pappa hjälper till och så oviktiga att följa när mamma hjälper till? En gåta.

2 kommentarer:

Jenny sa...

ha ha jag tror att mammas tjat och sätt att göra saker rotar sig fast hos barnen trots att de inte verkar lyssna i vanliga fall. Så när mamman inte är i närheten följs allt till punkt och pricka för de är vana med det! Min mans syster berättade med humor hur mina två äldsta pojkar hade koll på varandra när de sov över där en natt och påminde varandra om att borsta tänderna noga, göra rent handfatet efteråt och hänga upp handduken på kroken sen! Du kan ju gissa hur många gånger jag säger detsamma till dem hemma och det ändå är spår av tandkräm i tvättstället och handduken slängd på golvet!

annai sa...

Jenny:
Haha, vad gulligt av dem. Det är ju i alla fall skönt att veta att man gör lite intryck och lär dem något, även om det inte känns så ibland när man tjatar och tjatar.