lördag 7 augusti 2010

Valfritt

Även som utlandsboende svensk kan man ju inte missa att det är val i Sverige i år. Är det bara jag, eller känns det som om den här valrörelsen har pågått i all evighet? De flesta väljare har säkert hunnit ändra sig många gånger. Här utlyses val ungefär en månad innan valdagen, oftast runt vart tredje år, och partiernas kampanjer startar då. Det räcker gott och väl. Man brukar hinna tröttna på den tiden...
För mig känns det inte alls aktuellt att rösta i svenska val. Jag var för ung när jag flyttade för att vara politiskt intresserad och medveten. Jag står nog inte med i den svenska röstlängden längre, utan är registrerad för att rösta i lokala och europeeiska val här på Irland. Jag tycker att man ska rösta, det är en skyldighet likaväl som en rättighet, men jag tycker att man bör rösta där man hör hemma, och hemma för mig är ju här. Svensk politik, svenska politiker, manifest och sakfrågor är inte något jag är speciellt insatt eller intresserad av. Det har inte berört mig på många, många år och påverkar ju inte mig och min irländska familj.
Men jag funderade ändå idag på vart svenskar på Irland ska gå för att rösta. Ambassaden har ju stängt. IKEA gissade maken. Kan det vara så? Det finns kanske bara begränsad plats för svenska organisationer här. IKEA öppnar och ambassaden stänger. Lämna barnen i bollhavet, plocka upp lite sill, knäckebröd och en bäddsoffa och så in bakom gardinen och rösta. För gardiner har de väl gott om på IKEA?
Nej förmodligen inte. Jag tror att det fortfarande finns ett par konsulat i landet och jag antar att det är dit man går. Annars tyckte jag att IKEA idén var ganska bra...

2 kommentarer:

Svensk chekchouka sa...

Jag har lovat hanna ( aupairen och halvdottern) att rösta, hon väljer och jag röstar... Lâter säkert sjukt i andras öron men jag kommer att rösta pâ det parti som gagnar mig som Israel- vilken förrädare jag är va?!! Moahhahahaaa

annai sa...

SC:
Men om folk är ärliga så är det ju sig själv man ser till först och främst när man väljer. Vilket parti gagnar mig som pensionär/egen företgarare/låginkomsttagare/förälder etc etc?
Så skäms inte du för att du ser om dina intressen. ;) Du är ju röstberättigad enligt det svenska systemet. Irländare som bor utomlands kan inte rösta. Man måste rösta i vallokalen där man är registrerad.