onsdag 4 augusti 2010

Klassiker

Det finns några filmer, klassiker, som på något sätt hör till allmänbildningen att man har sett. Borta med vinden. Casablanca. Filmer vars repliker man kunde citera innan man ens sett dem:
"Frankly my dear, I don't give a damn."
"Of all the gin joints, in all the towns in all the world, she walks in to mine."
Igår betade jag av en till på listan. Av någon anledning hade jag aldrig sett Breakfast at Tiffany's" förut.
Nu har jag nynnat Moon River hela morgonen och funderat om jag skulle se fånig ut om jag gled omkring här hemma och gjorde mina sysslor iklädd svart aftonklänning, solglasögon och med ett lååångt cigarettmunstycke i mungipan. Förmodligen skulle jag se jättefånig ut. There's a time and a place...
Audrey Hepburn däremot, fulländade den looken. Hon måste vara en världens vackraste kvinnor någonsin. En sådan klassisk, naturlig skönhet. Ett ansikte man inte kan sluta stirra på.
Vad ska jag se härnäst? Citizen Kane kanske. Fler förslag?

2 kommentarer:

ExPIAtriate sa...

Hon var sagolikt vacker. Paminner mig om att jag ocksa maste se Breakfast at Tiffany's! Jag undrar vilka av filmerna fran "var" tid som kommer att ses som klassiker om sisadar femtio ar? Terminator????!!

annai sa...

ExPia:
Dirty Dancing är väl nästan en klassiker redan?! Med klassiska repliker. "Nobody puts Baby in a corner...!" ;)