torsdag 19 augusti 2010

Välorganiserad

Barnen börjar skolan igen den 30 augusti (väldigt fuskigt att börja redan i augusti tycker jag) och idag har jag varit sådär tråkigt duktig och redan plastat in deras böcker.
Här köper man alla skolböcker själv och vår skola brukar anordna en dag innan läsårets slut i juni, då en bokhandlare kommer in till skolan och man kan köpa nästa läsårs böcker. På så sätt får man det gjort och slipper köa med resten av världen i bokaffären sista veckan i augusti. Dessutom går 10% av intäkterna från bokförsäljningen i skolan till skolan.
Första året jag hade skolbarn tyckte jag att det var så mysigt och roligt och spännande att plasta in böckerna. Men nu är jag inne på fjärde året och nyhetens behag har liksom försvunnit. Det är ett ganska trist och långdraget jobb (trots väldigt fiffig självhäftande plast, mycket smidigare än "på min tid") och böckerna blir bara fler och fler för varje år som går. Sonen, som snart fyller åtta år, har sex olika matteböcker!
Barnen visar inget intresse och erbjuder sig inte att hjälpa till och om jag ska vara ärlig är det ett jobb jag helst gör själv. Ostörd. Hmm, jag menar oassisterad förstås...
Men nu är det gjort, sånär som på tre böcker. Plasten tog slut. Om man skulle ta och slå in lite julklappar nu... ;)

2 kommentarer:

Katarina i Holon sa...

Urk, vad det är trist!! i år hoppas jag att de fixar det själva. När jag gick i skolan fick vi plast där och tejpade och fixade med våra böcker på lektionstid. Ska nog föreslå det till skolan i år!! :-)

Här börjar barnen alltid första september, om det inte är på en lördag för då börjar de den andra. Fortfarande sexdagarvecka i skolan och det är en dag för mycket tycker jag. Går dina fem dagar?

annai sa...

Katarina: Ja, när de är lite större får de allt plasta in själva. Än så länge är det dock bäst att jag gör det :)
Egentligen SKA de börja 1:a september, men de senaste åren har de börjat närmsta måndagen. Det är lite olika från skola till skola.
Sexdagarsvecka är mycket. Har det varit på tal att minska till fem för skolbarnen?
Här går de fem dagar. Mellantjejen går 5 timmar om dagen och sonen 6 timmar.