onsdag 18 augusti 2010

Resultat

Idag är dagen D för Irlands 18-åringar. De som gick sjätte och sista året i Secondary School och satt sina Leaving Cert Exams (motsvarande studentexamen) några stressiga veckor i juni. Idag får de sina resultat.
Det är en stor dag. 14 års skolgång och en två månader lång väntan är över. För många känns säkert de här senaste två månaderna längre än de tidigare 14 åren, och jag kan tänka mig att många hade svårt att somna igår.
Idag får de hämta de där magiska, läskiga kuverten. Bokstäver (A, B och C förhoppningsvis) konverteras till en siffra som många känner kommer bestämma resten av ens liv. Vi som är äldre och visare vet att så är det ju inte, men nog är den viktig den där siffran.
När man är 18 år tror man att man är vuxen. Det trodde jag också när jag var 18. Man har slutat skolan och får rösta och köra bil och gå på puben. Jag tittar på 18-åringar idag och ser barn. Om bara några år kommer det att vara mina barns tur att gå och hämta de där kuverten. Snacka om läskigt...

Inga kommentarer: