fredag 21 maj 2010

Jag vann! Nästan. Inte. Alls...

Igår skrev Chekchoukan om sin livliga fantasi. Idag vann jag 10,000 euro. Nästan. Inte. Alls...
Varje fredag i maj lottar radiostationen jag lyssnar på ut en shoppingrunda bland sina lyssnare. Man lyssnar varje dag efter siffrorna till koden man behöver. På fredagmorgonen ger de instruktioner om hur och när man ska sms:a koden till dem och sen plockar de en vinnare från alla som sms:ar. Följande måndag kommer de och hämtar vinnaren, som får EUR 10,000 att spendera. Enda kruxet är att man måste spendera alla pengar innan klockan halv fem på måndageftermiddagen och ingen enstaka grej man köper får kosta mer än EUR 2000.
Lätt som en plätt säger jag.
De rekommenderar att man planerar sin shoppingrunda i förväg. Och oj vad jag hade planerat. Hela veckan hade jag funderat och planerat. Jag sa till maken att han var tvungen att ta ledigt från jobbet på måndagen för att ta hand om hem och barn. Jag hade valt en ny kyl-och-frys. Nytt köksbord och stolar med matchande skåp. Trädgårdsmöbler, en ny grill och massor av dyra solglasögon. Ett par lådor fina franska viner. En större TV kanske? Behöver vi en laptop till? En semesterresa förstås. Men vart skulle vi åka?
Generös som jag är hade jag frågat barnen vad de skulle vilja ha om de fick välja vad de ville. Sonen ville ha lego. Sure thing. Det skulle jag nog kunna bjussa på.
Jag funderade på om jag skulle stanna och shoppa lokalt eller om det vore bättre att åka in till en av de större städerna. Bestämde mig för att jag skulle hinna både och.
Jag satte klockan och gick upp lite tidigare idag för att inte missa programmet. Var redo med koden och sms:ade när jag blev tillsagd. Sedan var det bara att vänta på att de skulle ringa tillbaka. Åh, vad skulle jag säga? Man vill ju inte låta helt bakom flötet på radion. Nu började jag må lite illa av nervositet och exaltering. Snart, snart ringer de! Varför dröjer det så?
- Då ska vi prata med veckans vinnare, sa programledaren.
Va??? Nej!!! Telefonen har ju inte ens ringt än!
- Grattis David!
David? David???
Bubblan sprack. Tillbaka till verkligheten. Ringde maken och sa att han behöver inte ta ledigt på måndag. Jag vann inte. Inte alls. Det blir ingen galen, fantastisk shoppingtur för mig.
Men oj vad roligt det var så länge det varade. Så länge man inte blandar ihop begreppen är det nog ganska hälsosamt att drömma och fantisera lite.

4 kommentarer:

Katarina i Holon sa...

Suckar lite längtande...vad underbart det lät...

Bättre tur nästa vecka?? Nu hinner ju du planera lite till.

annai sa...

Katarina: Vet inte om jag klarar pressen en gång till... ;)

Unknown sa...

Du, om du vinner vill vi ha en lax, en hel, skickad med expresspaket... lycka till nästa vecka!!

annai sa...

Message/SC: Skriver upp det på inköpslistan :)