onsdag 26 maj 2010

Matigt

Inspirerad av Sara på Korsika har jag förberett en moussaka till middagen. Det är något jag ätit men aldrig lagat förrut. Det ser gott ut. Återstår att se vad matkritikerna tycker.
Jag är verkligen ingen mästerkock men jag älskar mat, tycker att det är roligt att laga olika rätter och prova nya recept. Man får inte avskräckas av "konstiga" ingredienser och att det "verkar lite krångligt". Jag älskar att bläddra i kokböcker och att titta på matlagningsprogram.
Jag är verkligen ingen hälsofanatiker. Vill jag ha smör i såsen eller kakan så ska det vara riktigt smör. Inte någon fettsnål gegga som smakar salva. Jag köper bara "fet" mjölk för den smakar bäst. Så stor skillnad kan inte 1,5% göra. Dessutom behöver barn riktig mjölk.
Jag har aldrig förstått varken fett- eller sockerhysterin. Allt med måtta är ett bättre motto än totalförbud.
Jag är verkligen ingen matsnobb och beställer gärna hem en pizza om jag känner mig lat och oinspirerad, men det finns vissa saker jag aldrig skulle tillåta i mitt kök. Pulvermos, färdiga köttbullar och sådana där hemska pastasåser på burk anser jag vara riktiga styggelser.
Och äter folk verkligen de där mikrovågspirogerna eller de där färdiga inplastade burgarna som man kastar in i mikron med bröd och allt?
En del tycker att det är konstigt att vi inte ens har någon mikrovågsugn, men det är inget jag känner att jag behöver eller saknar.
Vi har aldrig lagat speciell mat till barnen. De har alltid ätit det vi ätit. Jag tycker att det är viktigt att lära dem att smaka på allt och om olika rätter från olika kulturer. Mina barn uppskattar bra mat. Jag känner mig lite stolt och att jag visat dem den rätta vägen när de ointresserat plockar i McD pommes friten och rynkar på näsan åt skosulan som ska föreställa en hamburgare. När de istället med god aptit slukar gudomligt god rökt lax eller hemlagade goujons gjorda på färsk kummel känner jag att jag gjort något bra.
Och något som jag verkligen inte håller med om är "att det är så dyrt att äta bra och nyttigt", något man hör titt som tätt. Det är bra mycket billigare att veckohandla hos grönsakshandlaren och slaktaren än att gå till pizzerian eller hamburgerhaket var och varannan dag.

6 kommentarer:

Unknown sa...

du, jag läste att en svensk familj lagar mat i snitt 7 minuter per dag, sâ de där hamburgarna med bröd i micken säljs säkert.

annai sa...

O/SC; Försöker du vara lite hemlig med olika pseudonymer...;)
Det är trist att så många inte lagar mat. Jag hade en kollega som levde på pulvermos och fiskpinnar. Köpte storpack på Lidl och åt minst 5 ggr i veckan. Mums!

Katarina i Holon sa...

Potatismos är ju så enkelt att göra själv så pulvermos känns helt onödigt! Jag älskar mat, matlagning och bakning, vill att det ska vara gott OCH nyttigt!

Moussaka har jag gjort flera gånger och det är verkligen så gott!!

Fast idag blir det faktiskt hamburgare här. Färdigköpta med färdigköpta bröd. Och med sallad till och så en frukt efteråt så är det ok.

Och imorgon blir det hotellmat, tjoho!!

annai sa...

Katarina: Eller hur!? Köp en påse potatis. Hur svårt kan det vara. Och så gott med massor av smör.

Moussakan blev jättegod. Tog tid, men det var det värt.

Inte mikroburgare va? ;)

Åh, vart ska ni åka och bo på hotell? Mysigt.

Katarina i Holon sa...

Nej, inte mikroburgare...så lågt har vi inte sjunkit än. Vi ska till Jerusalem över helgen! Skitmysigt!

annai sa...

Katarina: Jag tänkte väl det ;)
Ha det så jättemysigt i helgen!