måndag 17 maj 2010

Med skurtrasan i ena handen och chokladen i den andra

Idag kör vi Operation Potträning. Lillan har hunnit bli två och ett halvt och jag tycker att det börjar bli dags. Vore så härligt att vara blöjfria till sommaren. Det känns som en evighet sen vi gjorde det här sist. Mellantjejen fyller snart sex, så sådär vansinnigt många år sedan är det ju inte.
Min erfarenhet är att cold turkey är bästa sättet. Inga pull-ups eller träningsblöjor. Vi har laddat upp med otaliga små underbyxor och flera rullar hushållspapper. Och choklad. En stor burk chokladknappar. Omedelbar gratifikation är en viktig del av träningsprogrammets första led.
Ett par gånger har vi nästan hunnit till pottan i tid. Vi har t.o.m träffat rätt med ett par droppar. Detta har följts av chokladknappar och stort jubel och applåder från mig. Mamman som med ett stor leende torkar golvet. Igen.
Med choklad och tålamod kommer vi att lyckas. Lillan och jag är ett vinnande team.

4 kommentarer:

Katarina i Holon sa...

Lycka till!! Det brukar gå snabbt bara de är klara för det!

annai sa...

Katarina: Tack! Ja, timingen är viktig. Med mellantjejen gick det typ på en dag. Sonen tog längre tid för jag började nog lite för tidigt.

Unknown sa...

Hur gjorde jag? Mâste tänka efter för det känns sâ länge sen.
Hmmmm. Sonen blev torr först pâ natten och när han sov middag, konstigt nog. Dottern tragglade vi rätt länge med men till slut fattade hon för hon gick hos dagmamma och sâg de andra barnen kuta pâ toa titt som tätt.

annai sa...

Dosiss: Ja det var lite lustigt, att bli torr under sovtid först. Man får anpassa metoden efter barnet tror jag.