söndag 23 maj 2010

Och vi satt i solen och spånade vidare


Sommaren omfamnade oss den här helgen. Världen luktar nyklippt gräs och solkräm och grillning.
Sommaren omfamnade oss och trots att jag bott här alldeles för länge för att ha några större förhoppningar så hoppas jag att den inte släpper taget på ett bra tag.
Jag sa till maken att jag skulle kunna leva mitt liv i solen i en bikini och när han svarade "Me too..." undrade jag om jag skulle vara orolig.
Han torkade skrattårarna ur ögonvrån när jag pratade om hur jag vann bronsmedalj i kulstötning i ett skolmästerskap på högstadiet. "Var du väldigt stor?" "Lova att aldrig berätta det för våra vänner..." Hahaha.
Vi spånade vidare om hur t.o.m The Irish Times har skrivit om hur svenska folket inte vill att kronprinsessan Victoria ska få ha sitt drömbröllop. Hur feministerna och Lutheranerna har blivit osannolika allierade i kampen mot en flickas önskan att hennes pappa ska få leda in henne i kyrkan. Rojalism och kungabröllop brukar annars inte vara hett nyhetsstoff i irländska tidningar.
Sedan diskuterade vi kött och hur tråkigt det måste vara att inte ha slaktare. Att alltid behöva köpa inplastade bitar på stormarknaden. Jag säger som Fru Stork i Sällskapsresan: Stackars människor att leva på det viset...
Vidare mot vår oktobersemester i Israel och från det gled vi in på religion och undrade hur många grenar av judendom det finns.
Sedan undrade vi om man verkligen kan kalla det för att åka till Frankrike när man åker till en campingplats med bara irländare och engelsmän och spenderar all sin tid där och äter alla sina måltider på campingens servering. Och om man sedan verkligen ska komma hem och säga att man inte gillar fransk mat???
Lillan hade somnat och de stora barnen tog en paus från värmen framför en film och vi satt i den gassande solen och drack iskall öl och spånade vidare om allt och inget.

2 kommentarer:

Svensk chekchouka sa...

Anna, att säga grenar känns fel, men man kan dela in samhället i flera olika shakt religöst sett. Jag ska funder alite och skriva om det...
Vad härligt med sol. Vi har ocksâ sol men lite svalt ( säkert varmare än hos er, hettan kommer nÄsta vecka)
Use sunscreen- lol.

annai sa...

SC, Ok, that makes sense faktiskt. Mer grader än grenar. Skriv gärna om det. Jätteintressant.
Jag är brun som en pepparkaka, och ja, vi är duktiga och förståndiga och har solkräm. Mina vita barn klarar solen rätt bra, men Amy får som värmeutslag, inte solutslag. Hade inte N samma problem? Förslag på bra kräm? Kram