fredag 9 april 2010

Back in action. Nästan...

Jag har haft ont i ryggen sedan i måndags. Smärtan har liksom vandrat runt. Först sköt den från skinkan upp i ryggen och ner i benet. Ishcias tänkte jag då. Men sen satte den sig runt axlarna. Sen var det lägre ryggen och det var där den stannade längst. Efter ett tag blir man ju stel från att vara stel. Man försöker vara försiktig och går och rör sig konstigt. Bäst har varit att ligga raklång i sängen eller på golvet med en hot water bottle, men det är ju lite svårt när maken jobbar och man har tre barn hemma. Barnen har väldigt svårt att inte klättra på en stillasittande eller liggande mamma. En mamma som pratar i telefon eller sitter stilla är ett alltför lockande byte...
Idag känns det i alla fall mycket bättre. Det onda och den där "tighta" känslan verkar ha gett med sig. Och jag tänker vara förståndig och inte göra för mycket. Huset behöver dammas och dammsugas. Golv behöver torkas. Tvätt behöver strykas. Det är inte klokt vilken skillnad ett par dagar då man inte håller efter allt gör. Speciellt när barnen är hemma och har lov. Men allt det där får vänta. Jag har ju bara en rygg och den måste jag vara rädd om.

2 kommentarer:

Katarina i Holon sa...

Var rädd om din rygg!! Golvet klarar sig i några dagar till.

Jag hade kronisk ryggvärk i ett år efter bilolycka kombinerat med jobb på hemmet. Kunde inte sova på natten. Bättre nu tack och lov.

Så vis av erfarenhet råder jag dig att göra mjuka gymnastikövningar för att hålla igång musklerna. När de låser sig tar det en evig tid innan det släpper!

annai sa...

Katarina: Ja, jag låter dammet ligga några dagar till. Det är ju inte precis så att någon annan störs av det. Eller ens ser det ;)
Vet inte ens vad jag gjort, bara fått någon sorts spasm i musklerna.
Skönt att din rygg är bättre. Jag kan tänka mig att jobba på hemmet var väldigt tungt och inte bra för en skadad rygg.