måndag 12 april 2010

Det är sååå värt det

Det tar ungefär 10 minuter att köra till barnens skola från vårt hem. Enkel resa. Kanske 15 minuter om det är mycket trafik. För mig känns det inte långt. Jag är van vid det. Barnen slutar vid olika tider så det blir en lämning och två hämtningar. Folk undrar ibland varför vi inte valde en skola som ligger lite närmre.
Finns det inga skolor på gångavstånd?
Är det inte jobbigt att köra fram och tillbaka flera gånger om dagen?
Det där med att allt måste vara på gångavstånd är något jag varken har behov av eller riktigt förstår. Visst, ibland kanske det är lite träligt att åka skytteltrafik.
Men, när mina barn leker på sin skolgård så tittar de ut över det här:




De hör kor som råmar och hästar som gnäggar och traktorer som puttrar förbi.
Och det gillar jag. Det vill jag att de ska ha.

3 kommentarer:

Svensk chekchouka sa...

lilla huset pâ prärien, vilken idyll.
Gângavstând- är inte det typiskt svenskt? Jag skjutsar mina ungar till skilan varje dag, det är bara tio minuters gângväg. Alla gör lika dant och det är en ogenomtränglig jungel av bilar framför skolan... Jag vet folk som väljer skola en timme ifrân huset.
mer ska det väl till för att man ska gnälla?

Katarina i Holon sa...

Jag gillar att de har gångavstånd till skolan faktiskt. De går hem själva och jag behöver inte passa en tid. Fint ser det ut i alla fall hos er. Vår skolgård är mest sand och lite torkat gräs och så ett tre meter högt stängsel runt skolgården såklart! :-)

Är det staket runt skollgården hos er?

annai sa...

SC: Visst är det idylliskt! Skolan är verkligen toppen! Jag spenderar kanske en timma om dagen på skolskjutsen. Många som pendlar till jobbet gör ju minst det så för mig känns det inte jobbigt.
Ja det är nog väldigt svenskt det där med gångavstånd. Jag får intrycket att i Sverige, om något inte är jätteenkelt, så blir det så jättekomplicerat.

Katarina: Det är klart det är praktiskt att ha gångavstånd, men om jag trodde en skola längre bort var bättre skulle gångavståndet inte vara avgörande för mig.
En liten låg mur på framsidan av skolan har vi, men inga låsta grindar eller höga staket här. Hos er är det ju nödvändigt av säkerhetsskäl. Tyvärr.