tisdag 6 april 2010

Bättre så

Två veckors påsklov kan kännas långt när regnet piskar ner, barnen är rastlösa för att de inte kan gå ut, huset är stökigt med leksaker överallt, mamman har ont i ryggen och glömde av någon anledning att själv äta lunch när hon gav barnen deras mat.
Det kan lätt sluta med en mamma som ligger på alla fyra på golvet och försöker fiska fram saker från under soffan samtidigt som hon skriker:
"Lego! Lego! Jag HATAR Lego!"
Har jag hört...
Men så tar sig mamman i kragen. Hon äter en skål yoghurt med nötter och frukt , fixar sig en kopp kaffe och sätter sig ner för en lugn stund framför datorn med ett värmepack på ryggen.
Hon betraktar sina snälla barn. Sonen som tittar på en film. Mellantjejen som tålmodigt lär lillan hur man färglägger innanför linjerna.
Så tänker hon att de behöver faktiskt sitt lov. Barnen som jobbar så duktigt i skolan. Och så tänker hon att det är rätt mysigt att ha dem hemma.

3 kommentarer:

Katarina i Holon sa...

Vad duktig du är som kan stoppa ett utbrott!! :-)

Vårat 18 dagar långa påsklov är slut och imorgon börjar barnen skolan igen.

Vi har haft det jättemysigt, med utflykter och massa tid att umgås.

Men nu är det skönt att de ska tillbaka till skolan och rutinerna igen.

Hoppas att ryggen kryar på sig snabbt, kram!

Svensk chekchouka sa...

vilken fin mamma du är!
Vârat pâsklov har rusat fram, det är ju enklare när solen skiner och ungarna kan vara ute!
Jag scrollade ner och sâg vilka fina challot du gjort!! Vad du är duktig!!! Maten till pâsken sâg ocksâ väldigt smarrig ut, vi ât faktiskt ocksâ lamm pâ Sedern, mmm.

annai sa...

Katarina: Hmm, det är inte alltid jag lyckas stoppa mina utbrott... ;)
Det är skönt att ha lov och skönt när rutinen startar igen.
Ryggen känns något bättre idag. Vet inte vad jag gjort. Smärtan verkar vandra. Kram

SC: Skönt med sol och värme. Idag är vädret bättre här så jag kan kasta ut dem ;)
Jag är så stolt över mina challot. Har en mycket bra lärare. På distans...:)
Visst är lamm gott! Finns ju gott om det här!