söndag 18 april 2010

Lite svenska traditioner

Som utlandssvensk ska man väl försöka lära barnen lite om svenska seder och bruk och bekanta dem med svensk husmanskost.
Så idag åt vi tacos till middag.
Men jag undrar om jag inte gjorde lite fel...
För enligt fornnordisk sedvänja ska väl tacos förtäras på fredagkvällar? Idag är det ju söndag.
Och det ska säkert serveras med det traditionella lådvinet?! Eller bägg-inn-de-båx som det heter på gammelsvenska. Vi drack ju öl till.
Usch vad fel det blev.
Det är inte lätt att göra rätt när man bott utomlands i så många år...

4 kommentarer:

Svensk chekchouka sa...

... sedan mâste du dricka rödvin med mörk choklad, gärna med havssalt i och lite getost med honung- DET är ocksâ TYPISKT svenskt... fniss

Unknown sa...

Va?§ Gjorde du vanliga tacos? Jag har hört att det ska vara tacopaj. Sedan mâste du stressa till "systembolaget" en fredag klockan fyra. Och sedan sâ är det bara att myyyyysa.

Katarina i Holon sa...

Jag TROR att tacos är lite passe, nu är det thaimat som gäller. Eftersom hälften av svenskarna ständigt befinner sig i Thailand är det nu nya trenden...

annai sa...

SC: Rödvin på låda givetvis ;)

Dosiss: Nejmen gjorde jag helt fel???
Tänk, den där systembolagsstressen får vi ju aldrig uppleva här. Och gå och klinka med kassarna på stan och le lite finurligt åt bekanta som också har klirrande påsar :)

Katarina: Åh, inte ens rätt världsdel alltså. Vad pinsam och gammalmodig jag är :)