torsdag 15 april 2010

Besök hos farbror doktorn

Min onda rygg verkade inte bli bättre, så jag gick till doktorn igår. Han tror att det är inflammation i vävnaden runt höftbenet, skrev ut anti-inflammerande smärtstillande och skickade upp mig till sjukhuset för en röntgen, bara för att vara på den säkra sidan att det inte är något konstigt.
Min mamma var väldigt imponerad av hur snabbt och lätt det gick att gå till doktorn. Inte så konstigt eftersom hon är van vid det svenska, väldigt telefonbaserade, systemet. Telefontider, telefonkö, telefondiagnos och telefonråd verkar vara det som gäller i Sverige. Ibland tycker jag att det låter som ett dåligt skämt när jag hör hur komplicerat det verkar att få komma till en doktor där.
Om jag vill träffa vår familjedoktor så ringer jag receptionisten, bokar tid och går dit. Jag behöver inte förklara på telefon varför jag vill dit och hon försöker inte övertyga mig att jag inte behöver gå. Irlands sjukvård har förvisso sina brister, vilket lands sjukvård har inte det? Men man kan alltid gå till sin egen doktor och jag tror jag skulle bli vansinnig om jag var tvungen att acceptera telefonvårdsystemet för mig och min familj.
Hur som helst känns ryggen bättre idag. Och vi ska väl tro att röntgenresultatet inte kommer att vara något att oroa sig över.
Snipp snapp snut, så var sagan slut. Eller den lider mot sitt slut i alla fall. Fattar ni? Lider. Som i ha ont. Visst är jag fyndig?

6 kommentarer:

Svensk chekchouka sa...

I sverige kan man, om man hostar sâ man spyr, fâ hostmedecin utskriven. Det finns typ EN, cocculana eller vad den kallas. Med morfin i, du fâr den precis innan lunginflammationstadiet. Innan dess finns inget, det behövs inte. Inget tjafs, svensken kollektivsparar och slösar int emed statens pengar. Fniss. jag bara AVSKYR svensk sjukvârd.

annai sa...

SC: Mamma hade hostat i nästan en månad och ringde för att försöka få tid hos en doktorn. Hon blev tillsagd att det fanns inget de kunde göra, att dricka honungsvatten och att åka till akuten om det blev värre och hon hostade så att hon inte kunde andas??? Allvarligt, kan man inte begära att någon undersöker en och lyssnar på bröstet? Inte ordinerar per telefon.
De kanske jobbar på någon sorts omvänd provision så de får mer i bonuslön ju fler patienter de INTE tar emot.

PEC sa...

Jag har hur många historier som helst om svensk sjukvård speciellt från hemstaden. Men när jag kritiserat sjukvården så då helt plötsligt blir allt perfekt. Mina släktingar är villiga att berätta om bristerna men om jag kritiserar har jag fel. Av någon anledning tror omvärlden att Sverige har perfekt sjukvård inkl USA och det skrämmer mig. Det är så frustrerande. I Sverige spelar ingen roll om barn eller vuxna dör så länge de inte behöver ge vård. Jim nästan drog sköterskan från luckan hon stod när vi var på akuten då hon ville skicka hem oss med Calle som hade 40 graders feber som inte gick ned med medicin. Våran sjukförsäkrings människor/rådgivningen sade att vi MÅSTE till akuten. På akuten i Nyk ville de skicka hem oss. Jim skrek på dem att vi har försäkring och skiter i att han kan få gratis vård som svensk medborgare. Ta betalt från försäkringen bara vi får se en läkare. Jag har som sagt alldeles för många historier, jag skall inte ens börja med allt plågande min mamma fick gå igenom. Glad att du fick hjälp. Vi har liknande med problem naturligtvis men man blir trodd iallafall. Allt vi fått gå igenom med Calle så i Sverige tror jag att de låtit hans arm växa snett. Kram

annai sa...

PEC: Jag kan inte begripa varför det är så. Här skulle man ALDRIG skicka hem ett barn utan att undersöka. SOm jag sa är Irlands sjukvård långt ifrån perfekt men jag har aldrig nekats att få se en doktor. Alla har en GP, General Practioner (typ familjeläkare) de går till och på helger och kvällar har dessa GPs ett co-op och turas om att ha jour. De gör även hembesök om så behövs.

Unknown sa...

Det bästa med frankrike är deras husläkarsystem. Antingen kan man komma pâ drop-in eller sâ ringer man pâ morgonen och fâr komma samma dag. Kommer man inte ur sängen sâ kommer han pâ hembesök. Alla mina vârdtagare har sin Dr som kommer pâ hembesök 1ggr/mânad och undersöker dom + skriver ut ny medicin. Apoteket levererar samma dag; gratis.

annai sa...

Dosiss: Ja det är just den där tillgängligheten jag inte skulle vilja vara utan. Vill man se en doktor så gör man det.