lördag 2 maj 2009

Blandade recensioner

Min snälla mamma hade med sig delarna 2 och 3 i Stieg Larssons Millenniumserie när hon var här och hälsade på i påskas. Jag är nu halvvägs igenom den tredje boken, Luftslottet som sprängdes. Jag har verkligen tyckt om alla tre böckerna. Riktiga page turners som är svåra att lägga ifrån sig. Roligt tycker jag som i vanliga fall inte brukar vara så förtjust i att läsa på svenska. En vanesak antar jag.
Hon hade även med sig filmen Mamma Mia. Som vanligt när det gäller filmer så ligger jag efter resten av världen. Jag kommer inte iväg på bio så ofta som jag skulle vilja så jag såg fram emot att se den här filmen som det varit så mycket tal om. Maken gick utan alltför mycket protester med på att titta på den härom kvällen, även om romantiska musikaler inte riktigt är hans "cup of tea"...
Med risk för att häda, jag menar Abba är ju nästan lite heligt, så måste jag säga att det är en av de sämsta filmer jag sett på länge. Hade inga stora förväntningar på en fantastisk storyline, men jag trodde nog att resultatet av en så pass stark rollista i kombination med lite Abbamusik skulle vara någorlunda sevärt. Lite lätt underhållning där man kunde nynna med till trevlig musik. Icke sa nicke!
Jag kan tänka mig att som musikal på en scen är den väldigt klämmig, men filmen var enligt mig fruktansvärd. Pinsam och obekväm. Inte ens musiken kunde lyfta den. Ingen kan sjunga Abba som Abba!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Oh! äntligen ngn som tycker som jag. Pinsamt var det som jag oxâ tänkte.

annai sa...

Dosiss: Visst var den kass!? Jag blev faktiskt förvånad att jag tyckte att den var SÅ dålig!