måndag 25 maj 2009

Intervju

Kala skriver i sin förträffliga blogg om ett personlighetstest med lustiga frågor hon fick svara på under en intervju.
I ett tidigare liv, för hundra år sedan när jag var en mycket viktig person som hade kostym och jobbade i den riktiga världen, var en del av mitt arbete att intervjua och anställa.
Jag slutade aldrig förundras över saker folk sa i intervjuer.
Hon som glatt berättade om hur hon lurat sin nuvarande arbetsgivare och sjukanmält sig för att kunna komma på intervju hos oss. Hon framstod ju som väldigt pålitlig.
Eller tjejen som apropå ingenting kläckte ur sig att "det vet man ju hur svarta är, dem kan man inte jobba med"! Ja, hon sa faktiskt det. Helt otroligt!
Eller killen som när vi frågade varför han slutat på sitt förra jobb började svära och skrika om hur hans "Idiots" och "Bastards" till chefer missförstått honom.
Min man intervjuade en gång en kille som i slutet av intervjun frågade om han kunde få låna lite pengar. Bara 10-15 EUR eller så. Han hade inte tillräckligt till bussen hem...
Killen som kom 30 minuter för sent och inte bad om ursäkt var inte av intresse. Han reste sig inte heller för att skaka hand när jag gick och mötte honom i receptionen. Inte ens när jag försökte leda honom, "Hade du problem att hitta oss?" "Var det mycket trafik?", tyckte han det var nödvändigt att ens vilja nämna varför han var sen. Det gäller att göra gott intryck.
Rätt kul att tänka tillbaka på nu. Och om jag någon gång vill tillbaka till den "riktiga" världen, så vet jag ju i alla fall vad man inte ska säga i en intervju. Och jag vet att jag måste ha med mig tillräckligt med kontanter för att kunna ta mig hem efteråt...

2 kommentarer:

Svensk chekchouka sa...

man utgâr ju ifrân att man utesluter vissa svar pâ frâgor, att alla uteluter dem. Tydligen är det inte sâ, det som verkar självklart för den ena är det inte för den andra. Världen kryllar av underliga människor.

annai sa...

SC: Ja man antar ju att folk har vissa spärrar. Att de förstår att en arbetsintervju inte är rätt plats för svordomar och raseriutbrott eller rasistiska utspel. Men tydligen inte.