söndag 24 maj 2009

Smaskigt

Jag visste inte vad jag skulle hitta på till middagen i går. Men solen sken och det var varmt och skönt så jag ville dricka kallt vitt vin och tänkte "fisk".
Man behöver inte välja vin till maten. Det går jättebra att välja mat till vinet!
Hos fiskhandlaren valde jag ett par saftiga tonfiskstekar, som vi marinerade i olivolja, harissa, ingefärsrot, vitlök och koriander. Vi vände fisken i en glödhet grillpanna, bara någon minut på varje sida, och serverade med bakad potatis och salsa gjord på tomat, vitlök och koriander. Mums!
Så nästa gång ni är sugna på vitt vin så rekommenderar jag måltiden ovan!

5 kommentarer:

Svensk chekchouka sa...

koriander är en drog, man kan inte sluta när man börjat! det lâter verkligen kanongott, ska testa!!

PEC sa...

Låter jättegott, måste skriva ned det så när jag undrar vad jag skall laga för mat till det goda kalla vita vinet så vet jag :-) Vi alla älskar fisk så det är perfekt. Tack !!

annai sa...

SC: Jag har alltid en "bukett" koriander i frysen. Det går att ha i nästan allt!

Petra: Ja prova. Kom ihåg att "little goes a long way". Tonfisken tar smak jättebra så ha inte i för mycket av de starka ingredienserna. Hoppas det ska smaka!

Lillie plein damour sa...

Undra om det gâr att ha koriander i Champagnen? fniss.
Jag har färsk koriander i min räk curry, det blir sâ gott.
Tonfisk är sâ gott grillat, jag tror att jag känner dig sâ pass bra att det inte förvânar mig att du väljer maten efter vinet!
Kram

annai sa...

Lillie: Hmm, du får mig att låta väldigt "törstig"... :D
Koriander i curry är jättegott. Rachel skulle vara stolt över oss och våra färdigheter i köket ;)