fredag 1 maj 2009

Sett i kristallkulan

De förutspår en rekordvarm sommar i år. De som vet vad de talar om säger att det kommer att bli torrt och soligt och 30-gradig värme.
Jag är inte så insatt i meteorologi, men jag kan förstå hur man genom att studera vindar, moln och luftttryck etc. kan säga på ett ungefär hur det kommer att se ut de närmsta dagarna och veckan. Men hur vet de vad som kommer att hända om två, tre månader? Läser de kaffesump? Offrar de getter eller slickar på grodor? Eller sitter det någon praoelev på kontoret och hittar på? Typ som med veckotidningarnas horoskop!
Jag hoppas ju att de har rätt, även om jag brukar förhålla mig ganska skeptisk till och inte lita alltför mycket på väderleksrapporter. Det lär man sig här! Man pratar mycket om vädret men blir inte alltför uppjagad. Vädret kommer ju liksom att hända, vad man än tycker och tänker om det...
Men jag vill, vill, vill ha en fin sommar! Jag vill bli tvungen att leta upp skugga för att få lite rast från solen. Jag vill svettas och inte kunna sova på nätterna för att det är så varmt! Jag vill behöva vattna gräsmattan som just nu är som ett lerbad.
Påminn mig om det när jag dansar regndans i augusti!

Inga kommentarer: