måndag 28 juni 2010

Det här om att köa

Chekchoukan skrev häromdagen om att köa i Israel och om hur folk alltid tränger sig. Hur mannen hos slaktaren inte tyckte att det var så farlig att han gick förbi alla andra, för han skulle ju bara ha kyckling.
När jag så var hos min slaktare tänkte jag att här är det nog precis tvärtom. Ingen riktig kö, bara folk som väntar. Slaktaren frågar 'Who's next?' och man vinkar fram den person man vet var där innan. Ingen ropar 'Jag var här först!'. Ingen försöker tränga sig eller smyga förbi någon annan. Allt som oftast säger någon 'Gå före du, jag har inte bråttom'.
Vilken anarki! Hur fungerar det? utropar folk i kölapparnas förlovade land, Sverige. Där är det ordning och reda minsann. Nummerlappar t.o.m när man betalar på Kapp Ahl. Bara så att ingen ska bli förvirrad.
Ska man generalisera så vill jag nog säga att irländarna i allmänhet är sådär trevliga och avspända som man tror. Jag måste komma ihåg att vässa armbågarna när jag går och handlar i Israel. Eller ännu bättre. Jag bussar Chekchoukan på dem!

2 kommentarer:

Jenny sa...

Du kanske kan lära Israelerna lite Irländskt hyfs när du kommer hit! Snacka om Mission Impossible! Ha ha..

annai sa...

Jenny: Vilken bra affärsidé! Irländsk charmkurs i Israel. :)