torsdag 10 juni 2010

En kopp te någon?

De sa på radion idag att irländarna dricker mer te per person än någon annan nation i världen. Det förvånar mig inte alls. Du kan inte gå in i ett irländskt hem utan att bli erbjuden en kopp te. Jag gör det själv. Kan inte ens ha en hantverkare här utan att propsa på en kopp.
Om något sorgligt, chockerande eller upprörande hänt är det första man gör alltid en kopp te åt den drabbade. Dels vill man göra något praktiskt, dels är det någon terapeutiskt med att krama en varm kopp te.
Irländarna dricker inte trendiga smaker som rabarber- och fläderblomste. Inte ens Earl Grey är speciellt populärt. Traditionellt, vanligt, gammalt hederligt te ska det vara. Populärast är det irländska Barry's Tea. När en irländare som är bosatt utomlands får besök hemifrån, så är det en låda Barry's Tea han vill att de ska ha med sig.
Hur man förbereder te är viktigt. Kokande vatten förstås. Koppen ska gärna blivit "skållad". En droppe mjölk och kanske lite socker. Inte en citronskiva. Det är för engelskt. Att lägga en tepåse i en kopp kallt vatten som man slänger in i mikron är totalförbjudet. Helgerån.
Så ni ser. Det är inte bara Guinness vi dricker...

7 kommentarer:

Katarina i Holon sa...

Intressant! Här är det kaffe som gäller, det blir man alltid erbjuden när man kommer någonstans och det är det man erbjuder när man får besök. Karlarna dricker svart turkiskt (måste nog byta namn på det kaffet nu va :-)?? ) fast det kallas lerigt kaffe här. Och tjejerna dricker nescafe med mjölk. Te dricker man mest när man är förkyld. Jag dricker nog två koppar te om året.

annai sa...

Katarina:
Det dricks mycket kaffe här också (det finns lattemorsor här med ;))men irländarna har en speciell kärlek till te.

TinTin sa...

Fast är det så många som dricker med citron nu?
Jag tycker builder's tea är jätteäckligt, om man inte är chockad, eller det inte finns Earl Grey. Bloody Liptons, liksom... Blääää
:)

annai sa...

TinTin:
Nej, här är det inte många som använder citron i alla fall.
Jag vill ha mitt te starkt, osötat (är tillräckligt söt själv ;)) och med bara en droppe mjölk. Hatar "vitt" mjölkigt te.
Earl Grey gillar jag också. "Neat" förstås.

Anonym sa...

En gang i tiden gick jag runt i villfarelsen om att jag drack mycket starkt té. And then I met the Irish...
När jag var servitris pa ett hotell beläget pa den sydvästra delen av den gröna ön fick jag en uppläxning (med glimten i ögat) av ett gäng äldre irländska damer - téet skulle nämligen _aldrig_ bli starkt nog om jag inte lade i fler pasar...

annai sa...

tartumaaponderings:
Haha, det kanske var min svärmor du träffade...
Var på Irland jobbade du? Vi bor i Clare men åker ganska mycket till Kerry.

Anonym sa...

Hej!

Jag jobbade i Killarney.

/Laura