onsdag 30 juni 2010

Nitton år

Den 30 juni 1991 gick jag ombord ett flyg på Arlanda. Det var 19 år sedan och jag var 19 år gammal. Planets destination var Paris, där bästa kompisen och äventyret väntade.
Planen var att stanna i sex månader och lära oss lite franska. Jag blev kvar i nästan fyra år, gjorde en avstickare på ett och ett halvt år till London och hamnade efter det i Dublin för 14 år sedan. I Dublin hittade jag kärleken och på Irland hittade jag hem. Flyttade västerut för snart nio år sedan och byggde upp ett vuxet liv med äktenskap, barn och hus.
So there it is, mitt liv som utlandssvensk på en tidslinje. I ett nötskal. Det där nötskalet är proppfullt med folk, platser, händelser och erfarenheter. Och det där med att vara utlandssvensk är väl teoretiskt korrekt, men jag känner mig inte vare sig speciellt svensk eller speciellt utomlands.
Jag har bott ganska exakt halva mitt liv utanför Sveriges gränser. Den vuxna halvan. Någonstans på vägen slutade folk fråga när jag skulle "komma hem" då jag var i Sverige på besök. Någonstans på vägen minskade behovet av att resa midsommarstången och att tända valborgsmässoelden, för att så småningom försvinna helt. Någonstans på vägen började det jag växt upp med kännas främmande och det som varit nytt och ovant blev min vardag, min trygghet.
19-åringen som satte sig på planet från Stockholm till Paris känns som en mycket annorlunda person mot 38-åringen som bloggar från västra Irland, även om kärnan, eller nöten i det där proppfulla skalet, är densamma.

7 kommentarer:

Jenny sa...

Så bra skrivet! Precis så är det!

Katarina i Holon sa...

Ingen dålig resa! Min började också som 19-åring. Skulle stanna tre månader på kibbutz. Det blev 2 år ungefär på kibbutzen, ett år i Tel Aviv och sen 15 år i Holon. Jag åker hem till mamma och pappa på semester och sen åker jag HEM igen till Israel. Detta är hemma nu, kan inte tänka mig att bo någon annanstans på jorden!

Svensk chekchouka sa...

underbart anna. Vilka minnen vi har...
je t'adore!
u

Unknown sa...

Sniff! Underbart skrivet. Hulk. Snörvel.

annai sa...

Jenny: Tack! :)

Katarina: Ja man åker alltid "hem" till sina föräldrar, även om hemma är någon annanstans. Det är lustigt att man hittar hem, utan att egentligen ha letat.

SC: Fantastiska minnen min vän.

Dosiss: *sträcker fram en näsduk* ;)

PEC sa...

Vad fint skrivet, stämmer så bra. Jag kommer ihåg att ni åkte till Paris och jag drog lite senare till Frankfurt och hamnade i USA. Go figure.. jag riktigt märkte att jag inte var så svensk längre var när en ung svensk tjej satt barnvakt här hos en granne förra året (åkte tyvärr hem till Sverige annars hade hon varit perfekt barnvakt åt mina pojkar). Hon såg närmast förskräkt ut när hon förstod att jag bor här i USA nu och ingen tankte på att flytta "hem". Hon pratade om Sverige som jag gjorde till en början. Jag fixar fortfarande midsommar för våra vänner här men det är mera för att de alla tycker det är så festligt och exotiskt och de sjunger Hell and Gore resten av året :-) Kram till dig,

annai sa...

PEC: Det är lite lustigt att man kan ha "nada" längtan till livet i Sverige. Det lockar mig inte det minsta.
Det var rätt många från vår klass som åkte utomlands och ett tiotal blev kvar tror jag.
Jag älskar att dina vänner sjunger Hell and Gore! De är bättre på att fira midsommar än mig... :)
Kram vännen