onsdag 16 juni 2010

Unisex

Tillåt mig sucka djupt. Idag står det om ett av mina favorit jag-kan-för-mitt-liv-inte-förstå-det- ämnen i Aftonbladet. Någon har startat ett upprop för att kräva mer unisex barnkläder i butikerna. Mer blommigt till pojkar etc.
Why, Oh Why?
Unisex är ett av de tråkigaste orden som finns när det handlar om kläder. I klass med polyester. Och one size fits all. De där one size kläderna sitter alltid konstigt.
Och när är det meningen att man ska sluta klä pojkarna i rosa tyll? Vid vilken ålder går gränsen? Och om man nu sätter en åldersgräns, är man inte åldersrasistisk då?
Ok, jag kansker överdriver. Speciellt med den rosa tyllen (hoppas jag!). Men jag tycker att man skulle hylla skillnader, inte sudda ut olikheter mellan könen?! Pojkar och flickor är och ska få vara olika.
Och visst finns det "neutrala" kläder om man vill att de ska kunna ärva varandras urväxta. Men är inte neutralt också ett sådant där tråkigt ord?

4 kommentarer:

Svensk chekchouka sa...

tycker ocksâ att det är helknepigt att klä pojkar i blommigt eller rosa ochjag vaskyr, mais alors avskyr ordet neutral.

annai sa...

SC:
Fast det så klart, Stade Francais killarna är ju rätt fina i sina rosa kläder. Och ännu finare i kalendern, UTAN de rosa... hehehe ;)

Katarina i Holon sa...

Jag tycker att hela grejen med att försöka släta ut alla olikheter mellan könen har gått för långt!Jämställdhet är för mig tex lika lön för samma arbete, samma villkor på arbetsmarknaden och samma rättigheter.

annai sa...

Katarina: Jag håller med dig. Unisexkläder har inget alls med saken att göra. Det förlöjligar bara kampen för ett jämlikt samhälle.