söndag 6 juni 2010

Sjätte juni

Jag såg i almanackan att det är den sjätte juni idag. Borde man inte som svensk känna något? Lite stolthet. Lite Party! Party! Party! Lite "Oh, vad ska vi hitta på för roligt?" Lite behov av att klä sig i blågult. Att hissa flaggan. Om man nu hade en flaggstång. Även om man som jag är utvandrad sedan många år.
Jag tycker att det är lite trist att man i Sverige inte firar sitt land ordentligt. De flesta länder ställer ju till med jättekalas när de firar sina nationaldagar. Svenskar brukar inte vara rädda för att trumpeta ut hur bäst och duktigast de är på allt från jämställdhet till allemansrätt till Melodifestivalen. (Eller, det där med Melodifestivalen kanske man inte får prata om förresten?) Varför anses det då onödigt och tillgjort att fira nationaldagen? Varför är man så rädd för lite pompa och ståt? Fyrverkerier och festande?
I tidningarna verkar det mest vara diskussion om huruvida det kommer att bli bråk mellan höger- och vänsterextremister eller inte. Eller omröstningar där man kan se hur många som kommer att fira. Kul! På en del ställen verkar man ha firat redan igår! What's that about? Fira på lördagen, bara för att få det gjort?!
Nej, ut och vifta med flaggorna nu. Smäll champagnekorkarna och skåla för ert land. Inget land är perfekt. Alla nationer har problem som måste tacklas. Men fira det som är värt att fira!

6 kommentarer:

Svensk chekchouka sa...

Usch vad pinsamt. Det finns ju inte ens regler för vad man ska äta pâ nationaldagen- vaddâ ?? Ska man bara improvisera sâ där? Och sâ är det sâ himla nära midsommar ocksâ... asgarv.

annai sa...

SC: Ja usch så jobbigt det här verkar. Och du kan ju för fan inte hissa flaggan. Du vet Bosse här brevid, hans fru kommer ju från Argentina. De kommer ju att tro att vi är rasister... hahaha

PEC sa...

Ni kommer väl ihåg vilket liv det blev när hela klassen var utklädd till svensk hejaklack för fotboll men vi blev kallade rasister för att det fanns en invandrarklass på skolan. Några år senare fick ju inte flaggan hissas på skolorna den 6 Juni för det ansågs som rasistiskt. Amerikanerna skrattar så det gråter åt detta.

annai sa...

PEC: Det var helt sanslöst! Jag kan tänka mig att amerikanerna tycker det är absurt!

Karin sa...

Tjejer, svenskarna är på gång! Min mamma berättade att det hade varit fullt pådrag i Sundsvall - massor med folk, 600 (!) körsångare, ceremoni för alla som hade blivit svenska medborgare under året, konstutställning i en park, etc.. Det var ett steg i rätt riktning att göra nationaldagen till helgdag. Och mina barn var minsann klädda i blågult.

annai sa...

Karin: Jättebra! Mer sånt! Jag tror också att göra dagen till en röd dag var en bra idé. Jag menar, man fick väl den istället för Kristi Himmelsfärd eller pingst, och hur många firar de religiösa högtiderna?