torsdag 10 juni 2010

Opassande

Som den pliktskyldiga hustru jag är svängde jag förbi the off licence, vin-, öl- och spritbutiken, för att köpa öl till min make. Sonen följde med in och snokade omkring. På disken hade de ett ställ med shots. Jätteroliga shots. Någon typ av vit likör i enportionsförpackningar. Förpackningarna var formade som spermier med leende ansikten. Kul va? Målgruppen törs jag inte ens gissa på. Sonen plockade upp en och började roat leka med den. "Vad är det för något? Vad ska det föreställa?" Killen i kassan och jag fnissade åt varandra. "Det är en dryck. Bara för vuxna" svarade jag. Hade ingen lust att gå in på blommor och bin med min sjuåring och ett butiksbiträde över en platta öl.
Barn har en förmåga att hitta de mest olämpliga leksaker. Häromveckan var jag inne på apoteket med en ilsken lillan som viftade med ett graviditetstest och skrek "I want it! I waaaant it!" Veckan innan använde hon de färgglada kondompaketen i apotekshyllan som byggklossar.
Det är inte så att jag tycker att det är pinsamt. Det ser bara så fel ut. Det är så lustigt att om man lägger tio olika saker framför ett barn så dras han eller hon som en magnet till den mest opassande.

4 kommentarer:

Svensk chekchouka sa...

jag skrattar- mest ât lillan. Tur att det inte hände mig med maken pâ släp, han hade sett det som ett "omen"

annai sa...

SC: Haha, nej han hade nog inte sett det roliga :)

Jenny sa...

ha ha ja absolut älskar de allt som är opassande! Min snart fyra åring kom med en lång bit dörrpost (eller heter det dörrkarm?) häromdagen och sa: mamma går det bra om jag tar den här till dagis imorgon?

(de som satte upp våra nya dörrar inne gjorde ett uselt jobb för de ramlar ner så fort man stänger en dörr lite hårdare än vanligt, man behöver inte ens vara sur liksom. Fixningen är på våran to do list...)

annai sa...

Jenny:
Haha, ibland undrar jag varför vi bryr oss om att köpa leksaker till dem, när allt de behöver är en dörrkarm och ett paket kondomer :)