lördag 19 juni 2010

Rörd till tårar

Jag satte på SVT Play för att se brudklänningen och blev fast framför datorn i flera timmar.
Det finns prinsessor och så finns det prinsessor. Jag har varit på kungligt bröllop och blivit rörd till tårar. Så härligt att se två människor utstråla sådan kärlek, sådan lycka, sådan värme. Sådan värdighet.
Pompa och ståt. Klänningar och uniformer. Körsång och kortege genom huvudstaden. Och så detta vackra par som det fullkomligen lyser om.
Tårarna rann när de avgav sina bröllopslöften och igen när Victoria tackade folksamlingen utanför slottet för sin prins.
Så underbart att se alla människor ute på gatorna i fantastiskt vackra Stockholm för att hylla brudparet.
Och alla missunsamma tråkmånsar som surt undrar hur många skattekronor det här kalaset kostar vill jag peta i ögat. Värt vartenda öre. För bara riktigt griniga surpellar kan undgå att ryckas med i feststämningen. Och gå på fest behöver vi alla ibland.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Precis. Skriver under pâ allt! Jag satt i sängen hela eftermiddagen och bara njöt. Helt underbart att se alla dessa vackra Stockholmsvyer södertös som jag faktiskt är;)

TinTin sa...

Håller helt med. OCh jag är så glad att Sverige har ett Kungahus, som många gånger känns som det enda roliga som finns i lagomlagomlagomlandet.
Vi frossade glatt med champagne och tårta och barnen i prisessklänningar.
Skattekronor... lägg av!

annai sa...

Dosiss:
Allt var så vackert, vackert, vackert. Bruden, brudgummen, Stockholm, kärleken... Kändes som att man var där, att man var med. Underbart!

TinTin:
Precis. Lite pompa och ståt. Lite vett och etikett. Vackra klänningsar och tjusiga uniformer. Sådant är man inte bortskämd med i lagomlandet.
Tycker det är fantastisk PR för Sverige. Tror det här paret kan åstadkomma mycket på den vägen.

PEC sa...

Till och med CNN rapporterade från Stockholm. Jag såg idag på youtube Daniels tal och tårarna rann då med. Man har ju mest sett bilder av de två men att se kärleken "live" så att säga var underbart. Victoria och Daniel strålade hela tiden.

annai sa...

PEC:
Och t.o.m här nämnde de och visade bilder från bröllopet på nyheterna i lördags. Irländarna är ju av tradition inte speciellt rojalistiska... ;)
Flera mammor i skolan sa till mig att de sett bilder och att Stockholm såg så vackert ut och att skulle vilja åka dit. Jättebra reklam!